czwartek, 10 września 2020

Polityka Mobilności Transportowej Miasta - trwają konsultacje społeczne

 

Polityka Mobilności Transportowej Miasta … bez większej refleksji nad interakcją ze środowiskiem
 
Trwają konsultacje projektu Polityki Mobilności Transportowej Miasta Poznania. To dokument ogólny, wskazujący kierunki rozwoju miasta w danym zakresie. Konsultacje projektu Polityki Mobilności Transportowej i Prognozy Oddziaływania na Środowisko dla tego dokumentu będą trwały do 23 września 2020 r. Oba konsultowane projekty oraz formularz do składania uwag dostępne są na https://www.poznan.pl/mobilnosc/
Są i linki do spotkań konsultacyjnych on line.
 
 
 
 
Cóż, to zbiór pobożnych życzeń, wielu bardzo słusznych,w które - gdyby miała realizować obecna ekipa magistratu i radnych - trudno uwierzyć, aby się ziściły
Jednym z poważnych wad jest pominięcie w kosztach inwestycji kosztów środowiskowych. Prawdą jest, że wciąż Unia nie może ustalić algorytmu szacowania tych kosztów. I co ciekawe nie ze strony administracji rządowych, samorządowych czy biznesu, ale ze strony przyrodników-ekologów. Targi trwają i wartość wycen. Jak wycenić samotne, stare drzewo, które wadzi społecznie uzasadnionej inwestycji? Jak go wycenić? Czy jest bezcenne czy powinno mieć realna wycenę przyrodniczo-kulturowo-społeczną? Ale wg jakiego algorytmu?
 
Program napisany jest konserwatywnie, bez koniecznych, a nawet radykalnych rozwiązań, jak choćby Low emition zone, czy wzorem Gdańska transport typu melexem do i od hali widowiskowej jaką będzie Arena. Cóż, pisany przez chmarę urzędników, a to środowisko konserwatywne. W zasadzie z rewolucji do świadomości urzędników przebiła się tylko tendencja rowerowa, transport współdzielony i priorytet pieszych w centrum. Dobrze, że parkingi Park&Ride i Bike&Ride są w priorytecie.
Jest kupa błędów. Choćby wskazanie, że „Problem zanieczyszczonego powierza istnieje dziś i działaniami, które mogą poprawić ten stan są indywidualne decyzje posiadaczy pojazdów o zmianie zasilania z oleju napędowego czy benzyny na zasilanie alternatywne np. sprężonym gazem ziemnym (CNG) lub płynnym gazem ropopochodnym (LPG).” Gaz ziemny to bardzo szkodliwa technologia wprowadzająca do powietrza wielkie ilości metanu, silnego gazu cieplarnianego”. Co prawda dalej wspomina się o „przygotowanie miasta Poznania i uruchomienie pierwszych projektów pilotażowych, które umożliwiłyby otwarcie rynku gazowego na paliwo z OZE w postaci wodoru” ale jakoś lakonicznie. Przecież do 2035r źródła energii zmienia się diametralnie i paliwo wodorowe będzie czymś w pełni normalnym. Latające samochody mają pojawić się w transporcie Japonii w 2027r. Dobrze, ze autorzy Polityki zauważyli, ze „Każda nowa inwestycja powinna takie rozwiązania (OZE) uwzględniać, jako obowiązkowe”.
Kuriozalny jest zapis „Emisja szkodliwych składników spalin wytworzonych przez pojazdy silnikowe jest istotnym elementem niekorzystnie wpływającym na zanieczyszczenie środowiska, w szczególności na jakość powietrza. Największy problem stanowią cząstki stałe PM 10 i węglowodory”, pokazujący powierzchowną wiedzę autorów na temat smogu komunikacyjnego.
Tradycyjnie już założono, że „Istotnym punktem, który powinien rozwijać się turystycznie i rekreacyjnie jest rzeka Warta. W sezonie letnim należy stymulować ruch turystyczny na Warcie i wspierać prywatne podmioty w tym zakresie” Niestety nikt nie zauważa istoty korytarza ekologicznego doliny Warty.
Brak mi także odniesienia do małej retencji, która powinna towarzyszyć wszystkim – jeśli to tylko możliwe technicznie – inwestycjom infrastrukturalnym.
Nie podoba mi się wyjaśnianie pojęcia „zrównoważona mobilność”, bo wg autorów „to nic innego jak zapewnienie dostępności miasta także w kontekście oddziaływania metropolitalnego, poprzez podkreślenie priorytetu dla rozwoju transportu niekoniecznie samochodowego, gdyż już dziś zatłoczone ulice wskazują, iż przyszłość leży w zapewnieniu obsługi sprawnym i zintegrowanym transportem publicznym (w tym kolejowym lub innym systemem), rowerowym i pieszym oraz poprzez wykorzystywanie urządzeń transportu osobistego.” Środowisko przyrodnicze traktowane jest instrumentalnie. A właśnie na nim coraz większej liczbie mieszkańców Miasta bardzo zależy
Dokumentem wykonawczym dla Polityki Mobilności Transportowej jest Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Miasta Poznania, w oparciu o zidentyfikowane potrzeby transportowe mieszkańców, w którym zawarto wskaźniki realizacji przedsięwzięć.
Resume: kto może niech poczyta ww. program, prześle mi uwagi, poda jak nazwać mam -opisać współautorstwo opinii (o ile sobie życzy), i ja wyślę jedną zbiorczą opinie do tego 23 września
na marginesie: wziąłem udział w jednych konsultacjach on-linowych. Byłem jedynym słuchaczem nie urzędnikiem. I wiece co - 3 urzędników przeprowadziło konsultację i długo odpowiadało na moje pytania i sugestie. Godne pochwały

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz