Poznański Panel Klimatyczny

Portal Oko Press

Artykuł o panelach obywatelskich w Polsce, w Poznaniu też: 

https://oko.press/panel-klimatyczny-w-poznaniu-warszawie-i-wroclawiu/?u=true#comment-69368
 
 
Panele obywatelskie; świetne narzędzie partycypacji obywatelskiej gremialnie ignorowane (przy zachowaniu pozorów) przez władców miast. A tyle trudnych dla władzy decyzji mogłaby ona zrzucić na barki mieszkańców. Ale władza nie rozumie tego i nie chce paneli. Nie po to politycy załatwiają sobie co 4 lata władzę, aby się nią później nawet trochę dzielić.
 
Podzielam zdanie autora artykułu w OKO press o generalnie fiasku paneli w Polsce. Władze Miast, gdzie był panel, nie chcą oddać nawet cząstki swojej autorytarnej władzy mieszkańcom. Podobnie zapewne będzie w Poznaniu, w którym nie Extenction Rebellion ale połączone siły Młodzieżowego Strajku Klimatycznego i weteranów walk o środowisko w mieście - organizacji z KDO ds. środowiska, WYMOGŁY na władzy organizację panelu. Tu już władza poprzez koordynatora panelu Marcina Gerwina zmanipulowała tzw. tematy szczegółowe. za plecami zespołu organizacyjnego ogłosiła tematy w zasadzie nawet niewiele mające wspólnego z tematem jaki miał omawiać panel. Aktywiści czuja się oszukani, a co będzie dalej jak dojdziemy do formułowania rekomendacji?
 
Miasto nie chce rozmawiać na tematy nas najbardziej interesujące i będące odzwierciedleniem nazwy panelu. Rozważaliśmy bojkot panelu ale zdecydowaliśmy, że jednak spróbujemy - może coś uda się nam ugrać, może wzbudzić zainteresowanie mieszkańców Miasta sprawami klimatu.

 
Absolutnie nieuzasadniona jest euforia XR, a w zasadzie jednej jej reprezentantki w zespole organizacyjnym Justyny. I to prawda, że zaproszona do gabinetu przew. Rady Miasta, poczęstowana kawą i pięknymi słówkami połknęła przynętę.
 
Zapewne przykrym faktem będzie wystąpienie prez. Miasta Jaśkowiaka 6 marca - spodziewam się, że mimo naszych, KDO i XR, wniosków, nie powie publicznie, że uzna rekomendacje panelu i będzie je wdrażał. Obym się mylił.

 wiesław rygielski

 -------------------------------

 Harmonogram Panelu

 

Przedstawiony przez Koordynatora 12 lutego w mailu do członków zespołu Monitorującego

● 25 stycznia - 3 lutego – otwarty nabór Stron

● 17 lutego - zamknięcie listy Stron dla pierwszego obszaru tematycznego

● 18 lutego (czwartek) – spotkanie inauguracyjne (przez internet), 18:00–19:15 (bez transmisji)

● 20 lutego (sobota) – spotkanie wprowadzające (przez internet), 11:00–13:30 (bez transmisji)

● 20 lutego (sobota) – ostateczny termin przysyłania propozycji Ekspertów do części edukacyjnej w ramach pierwszego obszaru tematycznego (lasy i zieleń)

● 27 lutego – ostateczny termin przysyłania propozycji Ekspertów do części edukacyjnej w ramach drugiego obszaru tematycznego (spalanie węgla)

● 28 lutego - zamknięcie listy Stron dla drugiego obszaru tematycznego

● 1 marca - udostępnienie programu pierwszego dnia części edukacyjnej do weryfikacji

● 6 marca (sobota) – spotkanie edukacyjne (przez internet), 11:00–13:30

● 6 marca - termin przesyłania prezentacji Stron dla pierwszego obszaru tematycznego

● 8 marca - udostępnienie programu drugiego dnia części edukacyjnej do weryfikacji

● 13 marca (sobota) – spotkanie edukacyjne (przez internet), 11:00–13:30

● 15 marca - udostępnienie programu trzeciego dnia części edukacyjnej do weryfikacji

● 20 marca (sobota) – spotkanie edukacyjne (przez internet), 11:00–13:30

● 20 marca - termin przesyłania prezentacji Stron dla drugiego obszaru tematycznego

● 22 marca - udostępnienie programu czwartego dnia części edukacyjnej do weryfikacji

● 27 marca (sobota) – spotkanie edukacyjne (przez internet), 11:00–13:30

● 17 kwietnia (sobota) – spotkanie deliberacyjne (przez internet), 11:00–13:30 (bez transmisji)

● 24 kwietnia (sobota) – spotkanie deliberacyjne (przez internet), 11:00–13:30 (bez transmisji)

● 8 maja (sobota) – spotkanie deliberacyjne (na żywo lub przez internet), 10:00–16:00 (bez transmisji)

● 22 maja (sobota) – spotkanie deliberacyjne (na żywo lub przez internet), 10:00–16:00 (bez transmisji)

---------------------------------------------------------------------------------------------- 

 


Regulami Panelu 

https://www.facebook.com/groups/koalicjaantysmogowaByeByeSmog/permalink/3725163684231411/

------------------------------------------------------------------------------

 Co nas czeka w grudniu br.
  
REKOMENDACJE MIEJSKICH DZIAŁAŃ NA RZECZ KLIMATU
Nie są żadną tajemną wiedzą (https://kdo-srodowisko-poznan.blogspot.com/p/blog-page_15.html). Większość jest oczywista i znana od dawna. A że są lekceważone przez władze wszystkich szczebli to już inna sprawa. Ostatnio zaniedbania władzy miejskiej odsłonił rankingu polskich miast "Water City Index", w którym Poznań wypadł bardzo źle. Ale przecież my Poznaniacy to wiemy - Zieleń i woda od lat w polityce Miasta jest zawsze na ostatnim miejscu.
 
Pojawiła się szansa na zmianę - prezydent Jaśkowiak zgodził się i polecił urzędnikom przystąpić do organizacji klimatycznego panelu obywatelskiego

Czym jest panel obywatelski przeczytacie na www.facebook.com/PoznanskiPanelKlimatyczny. W każdym razie doświadczenia z przeprowadzonych dotychczas paneli obywatelskich np. w Irlandii czy Australii, lub z wielu miast Unii, pokazują, że jest to najlepsze narzędzie do wypracowania rozwiązań problemów, które są zbyt trudne, kontrowersyjne lub wymagające długoletniego planowania, żeby politycy byli w stanie się nimi zająć w standardowym trybie.

Został już wyłoniony zespół koordynujący Poznański Panel Obywatelski, a jest nim niezależna Inicjatywa z Natury Rzeczy, która od kilku lat zajmuje się między innymi projektowaniem i organizacją paneli klimatycznych. Przygotowania do panelu obywatelskiego w Poznaniu przechodzą więc na kolejny etap. Są nim 2 warsztaty dla strony inicjatywno-organizacyjnej, czyli dla ludzi z organizacji pozarządowych i ruchów młodzieżowych, prowadzone przez ww. niezależnego operatora paneli
  
 Już 15  grudnia :
1. Prezentacja wprowadzająca „Czym właściwie jest panel obywatelski?” – 15 grudnia, godz. 14:00. Ta prezentacja przeznaczona jest dla wszystkich, którzy chcieliby się dowiedzieć więcej o tym, jak będzie wyglądał przebieg Poznańskiego Panelu Obywatelskiego, od rozesłania zaproszeń, poprzez losowanie i wystąpienia eksperckie, aż po wypracowanie końcowych rekomendacji.
Czas trwania spotkania: prezentacja około 30 minut, a następnie 30-40 minut na komentarze, pytania i odpowiedzi.
   
i 17 grudnia:
2. Warsztat w sprawie wyboru szczegółowych wątków panelu – 17 grudnia, godz. 16:00. Temat Poznańskiego Panelu Obywatelskiego sformułowany jest obecnie w następujący sposób: „Jak władze Poznania mogą działać na rzecz przeciwdziałania oraz adaptacji do zmian klimatu i kryzysu klimatycznego?”. Jest to ujęcie bardzo szerokie, w związku tym warto wybrać konkretne wątki, które będą mieli do rozstrzygnięcia panelistki i paneliści. Czas trwania warsztatu: do 2 godzin.

Zachęcam osoby zainteresowane tematem do zaangażowania się w panel na zasadach interesanta, tj. przedstawiciele organizacji, która chciałaby zaproponować rozwiązanie/rozwiązania, które znalazłyby miejsce w postaci rekomendacji do realizacji dla prezydenta. Zdecydowanych zapraszam do przesłania swojego akcesu do  grupy inicjatywnej na adres poznanskipanelobywatelski@gmail.com, oraz swoich wstępnych propozycji na tematy szczegółowe panelu na ww. adres oraz na adres e-mail koordynatorów z urzędu miasta :info@panelklimatyczny.pl, najlepiej do 15 grudnia wieczorem.
   
Bardzo prosimy o potwierdzenie udziału w wybranych spotkaniach na adres: rmwm@um.poznan.pl. W odpowiedzi na potwierdzenie udziału, otrzymacie linki do każdego z wybranych spotkań.
Osoba koordynatorem panelu ze strony magistratu jest: Iwona Matuszczak-Szulc, Dyrektor Wydział Rozwoju Miasta i Współpracy Międzynarodowej 🙂 
 
30 grudnia 15.00 - ostatni tegoroczny warsztat dotyczący uszczegółowienia tematów panelu

Uwaga:   w każdym momencie każdy może się włączyć w nurt panelu klimatycznego ze strony mieszkańców i organizacji pozarządowych.
  
wiesław rygielski

---------------------------------

ZACZYNAMY

 
   W Warszawie organizatorami panelu klimatycznego są 3 organizacje pozarządowe. Kasę dał prez. Trzaskowski, który spotkał się z NGOsami. Panel toczy się już od 3 listopada 2020r.
 
 
W Poznaniu prezydent Jaśkowiak nie jest tak przychylny NGOsom jak prezydent Warszawy. Dotąd nawet nie spotkał się z grupą inicjatywną, która działa od czerwca br. (urzędnicy, XR, MSK i kilku z nas - z KDO), a o co prosił ruch Extenction Rebellion. Cóż, taki mamy w Poznaniu klimat. Dobre, że chociaż prezydent Jaśkowiak, wywołany wszelkimi naszymi Rezolucjami i pismami, dał kasę na organizację panelu: 20.000zł jeszcze w 2020 i 180.000 w 2021r. Szefowanie organizacji powierzył dyr. Matuszczak.

Dotąd odbyło się kilka video-spotkań, przygotowany został konkurs dla organizacji pozarządowych na niezależnego operatora panelu (były 4 oferty). Dwoje z nas, z inspiratorów panelu, było w jury konkursu. Nie mamy zastrzeżeń do przebiegu konkursu.
Konkurs został rozstrzygnięty. Wkrótce prez. Jaśkowiak ma (zastrzegł to sobie) ogłosić  wynik konkursu.

Wkrótce też wyłoniony w konkursie operator rozpocznie pracę i rozmowy z inspiratorami Poznańskiego Klimatycznego Panelu Obywatelskiego (PPK). Pora więc zintensyfikować nasze przygotowania. Jak pisze jeden z największych współczesnych myślicieli Yuval Harari "pięćdziesięciu członków współpracujących w organizacji może osiągnąć znacznie więcej niż 500 osób pracujących w izolacji. Jeśli naprawdę ci na czymś zależy dołącz do organizacji. Zrób to jeszcze w tym tygodniu". Organizujmy się więc.

Na spotkaniu, w którym udział wzięło tylko 3 członków KDO (tak, to nie żart, kryzys chwili dopadł także KDO), Kuba, Robert i niżej podpisany postanowili zaproponować wszystkim, którym zależy na - mówiąc kolokwialnie - "klimacie", stałe dyskusyjno-decyzyjne spotkania on line. Wszystkim, także spoza naszego KDO. Szczególnie zapraszamy XR i MSK. Zapraszamy członków Rady Pożytku Publicznego i Młodzieżowej Rady Miasta oraz tych niewielu zainteresowanych sprawą radnych miejskich.

Proponujemy czwartki od 18.00. Jutro zaproponuję platformę i prześlę link do video-spotkania

W czwartek zaczynamy więc tworzyć rzeczywistość Poznania w świetle kryzysu klimatycznego. Spraw do obgadania mamy bardzo wiele, jak choćby kogo możemy zaproponować jako naszych ekspertów merytorycznych (oczywiście oprócz przedstawicieli organizacji z łona KDO), szczegółowe tematy do postawienia na panelu itd.


Na potrzeby informacyjne PPK  - w tym kierowane do mieszkańców -  utworzyłem  stronę fejsbukową:


oraz dyskusyjną/organizacyjną  grupę fejsbukową dla osób zainteresowanych ww. partycypacją w panelu :


Zapraszam wszystkich zainteresowanych administrowaniem i redagowaniem ww. mediów do zgłoszenia woli. Absolutnie nie chcę być jedynym adminem!

Póki ci wrzuciłem kilka informacji "z branży".


Niech moc będzie z nami

wiesław rygielski

 

 ***

REZOLUCJA
Klimatyczna środowisk przyrodników, ekologów i ruchów społecznych Poznania
podjęta na otwartym zebraniu Komisji Dialogu Obywatelskiego ds. środowiska
w Poznaniu,    20 grudnia 2019r.

   Po szczycie Rady Europejskiej, który zakończył się w piątek 13 grudnia, Rada Europejska zatwierdziła cel neutralności klimatycznej Unii do 2050 r. Wdrażanie Europejskiego Zielonego Ładu jest więc faktem.


My, obywatele RP, przekonani do naukowych dowodów globalnego kryzysu klimatycznego i potrzeby zahamowania globalnego ocieplania się klimatu, jesteśmy rozczarowani postawą rządu polskiego. Decyzją rządu Polska pozostaje jedynym krajem Unii, który nie podpisał zobowiązania.


Uważamy, że rząd zdradził młode pokolenie Polaków oraz zlekceważył dramatyczne perspektywy społeczności zagranicznych walczących o przetrwanie, wykazując się egoizmem w kwestii kryzysu klimatycznego. Zignorował również katastrofalne zmiany jakie już zachodzą i będą zachodzić w świecie fauny i flory naszej planety oraz naszej cywilizacji. Postawa Polski utrudnia UE przekonywanie innych państw do podnoszenia celów ograniczania emisji gazów cieplarnianych, zwłaszcza w Europie Wschodniej czy Środkowej, dla której już wiele razy byliśmy liderem przełomowych zmian. Niestety w tym przypadku jesteśmy jej hamulcem, wbrew opiniom i woli sporej części polskiego społeczeństwa. Samorządy polskie również nie odpowiadają na wyzwanie czasów.


Nauka informuje nas, że Europa, jako rozwinięty region świata, powinna osiągnąć neutralność klimatyczną nawet wcześniej niż ustalono, a do tego pomóc w dążeniu do niej krajom najsłabiej rozwiniętym. Tymczasem polski rząd postanawia pozostać poza kręgiem krajów dążących do osiągnięcia neutralności klimatycznej do roku 2050, enigmatycznie i niewiarygodnie mówiąc o „swoim tempie” dochodzenia do neutralności w roku 2070. W ślad za Radą Naukową Instytutu Ochrony Przyrody Polskiej Akademii Nauki apelujemy do władz państwowych oraz lokalnych Miasta Poznania i województwa o podjęcie działań, opartych na wiedzy naukowej, mających na celu ograniczenie globalnego kryzysu klimatyczno-ekologicznego oraz adaptację do skutków tych zmian.


Apelujemy do władz Miasta o rozpoczęcie debaty publicznej, w tym organizację Poznańskiego Społecznego Szczytu Klimatycznego, wspieranego przez ruchy społeczne i organizacje pozarządowe działające w sferze środowiska przyrodniczego, ekologii i mitygacji zmian klimatycznych.


Apelujemy do Prezydenta Miasta o organizację Klimatycznego Panelu Obywatelskiego, który pozwoli sformułować społecznie oczekiwane i akceptowalne działania Miasta, którym należy nadać najwyższy priorytet.

sygnatariusze:
Komisja Dialogu Obywatelskiego ds. środowiska (17 organizacji)
Ruch Extinction Rebellion, Poznań
Młodzieżowy Strajk Klimatyczny, Poznań
VivA Akcja dla Zwierząt – Poznań
Poznaniacy Przeciwko Myśliwym

***



Rekomendacje miejskich działań na rzecz klimatu
(opracowane przez organizacje skupione w KDO ds. środowiska,
Poznań, 20 XII 2019r.
1.        Holistyczne podejście do ekosystemów w mieście (więcej niż tradycyjne podejście „ochrona i zachowanie” – to również przywracanie, tworzenie, wielofunkcyjność; wprowadzenie nowego typu miejsc z odrębnymi zasadami wykorzystania przez użytkowników -  ostoje przyrody w mieście, walory edukacyjne)

 
2.        Wspieranie inicjatyw mieszkańców w duchu zasad permakultury
3.        Ochrona i sadzenie dużych (pielęgnacja/leczenie i ratowanie drzew starych, nawadnianie drzew młodych, ścisłe kontrolowaniu kompensacji przyrodniczej)
4.        Kompostowanie liści in situ (zachęcanie do stosowania tzw. kompostowania powierzchniowego pod krzewami, opracowanie kampanii informacyjnej zachęcającej właścicieli ogrodów do podobnych praktyk; interesanci: spółdzielnie mieszkaniowe, parki miejskie, firmy, właściciele ogrodów)
5.        Zielone skwery zamiast betonowych parkingów (nie betonowanie miasta, tworzenie „parków kieszonkowych”, uzupełnianie parkingów publicznych galerii handlowych i sklepów wielkopowierzchniowych o nasadzenia drzew; wprowadzanie w jak największym stopniu nawierzchni przepuszczalnych, w tym zielonych parkingów)
6.        Rewilding, naturalne albo kwietne łąki (wprowadzanie więcej naturalnej przyrody do miasta, parków, więcej naturalnych ekosystemów zamiast przystrzyżonych trawników, a nawet trawniki z koniczyny czy bluszczu, wspierające bioróżnorodność; tablice informacyjne dla mieszkańców)
7.        Ochrona fauny miejskiej (płazów, drobnych ssaków, ptaków, nietoperzy, siedlisk; pozostawianie kopców opadłych liści, umieszczanie skrzynek dla ptaków i nietoperzy, sadzenie rodzimych liściastych krzewów i drzew)
8.        Przedefiniowanie zasady zagospodarowania parkami (pogodzenie w parkach funkcji reprezentacyjnej i przyrodniczej, wyznaczając odpowiednie strefy o zróżnicowanej strukturze zieleni, utworzenie w parkach stref dzikiej przyrody)
9.        Ograniczenie stosowania soli oraz solanki do zimowego utrzymania dróg, placy, chodników i dróg rowerowych (stosowanie alternatywnych rozwiązań z wykorzystaniem innych środków, Przeprowadzanie kampanii informacyjnej na temat szkodliwości stosowania soli dla mieszkańców i zarządzających nieruchomościami)
10.    Zielone ściany domów oraz okrywane bluszczem ekrany akustyczne (systemowe wprowadzanie pnączy na ściany budynków użyteczności publicznej, propagacja idei podlewane deszczówką)
11.    Naturalne place zabaw (z wykorzystaniem drzew, tworzone z naturalnych materiałów, pośród zieleni)
12.    Wspieranie powstawania ogrodów społecznych
13.    Rewitalizacja dzielnic miasta uwzględniająca adaptację do zmian klimatycznych
14.    Rozwijanie błękitno-zielonej infrastruktury i restytucja sieci hydrograficznej (urbanizacja uwzględniająca retencję wody opadowej  i pozostawiając jaki i zakładająca enklawy naturalnych ekosystemów we wszystkich nowych inwestycjach budowlanych w mieście [mpzp, plany osiedli i posiadłości]; wstrzymanie spływu wód urządzeniami kanalizacji burzowej oraz innymi urządzeniami inżynieryjnymi w miejscach, w których służą one przyspieszeniu spływu archiwalnie udokumentowanych cieków - wody należy retencjonować na terenach administrowanych przez Miasto, bez względu na obecny sposób wykorzystania terenów ich dawnego biegu)
15.    Oszczędzanie energii i wody (w miejskich instytucjach, wpływanie na inne instytucje publiczne lub współfinansowane przez miasto, jak np. szkoły wyższe; inteligentne aplikacje Smart Metering do zarządzania oświetleniem ulic, parkingami czy transportem, zapobieganie prawdopodobnym zdarzeniom typu blackout (brak prądu) - vide Kalifornia styczeń 2020 itp.)
16.    Przechwytywanie wody deszczowej do podlewania zieleni miejskiej, propagacja do użytku komunalnego
17.    Program wsparcia dla małej retencji w tym tworzenia ogrodów deszczowych (zwolnienie instytucji i firm stosujących retencję z opłaty za zrzut deszczówki)
18.    Tworzenie „parków gąbek” (parków ze zbiornikami wodnymi pełniącymi funkcje zlewni wód deszczowych z wykorzystaniem biotopów miejskich do oczyszczania wody spływające do akwenów; np. w parku Rataje)
19.    Konsekwentne wymaganie zachowywania wysokiego wskaźnika udziału powierzchni biologicznie czynnej w ogólnej powierzchni działki zabudowanej na podstawie pozwolenia budowlanego (kontrolowanie nawet wiele lat po oddaniu inwestycji do użytkowania)
20.    Zachęcanie mieszkańców do ograniczenia ilości produkowanych odpadów i ich segregacji, w tym system ułatwień i zachęt, np. więcej mini-pszoków, ulgi w opłatach za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych za kompostowanie na prywatnych posesjach, upowszechnienie w miejscach publicznych koszy do selektywnej zbiórki odpadów (kompost jest świetnym pochłaniaczem CO2 i zatrzymuje go w obiegu organicznym, jest doskonałym sposobem na walkę ze smogiem i ocieplaniem klimatu. Kompostowanie jest doskonałym sposobem na rozpad materiałów organicznych bez konieczności organizacji systemu transportu, zużycia energii, dodatkowo jest doskonałym nawozem)
21.    Ograniczanie lokalnych miejskich wysp ciepła (np. wielkoobszarowe sklepy i galerie handlowe, parkingi miejskie i prywatne w mieście ze swoimi zabetonowanymi parkingami; wprowadzanie obsadzania ścian pnączami, malowanie dachów na biało, zachęcanie do tworzenia zielonych dachów, obsadzanie ciągów komunikacyjnych drzewami)
22.    Budowa zacienionych wiat, parków kieszonkowych i „alarmowych” kurtyn wodnych w celu ochrony mieszkańców przez upałami, aby ludzie z powodu upałów nie umierali na ulicach (wiaty powstają choćby w USA)
23.    Więcej OZE w obiektach publicznych (dzisiaj to dramatycznie nikłe cele)
24.    Zdecydowane działania w sprawach klastra energetycznego (dywersyfikacja źródeł produkcji i obniżenie kosztów energii dla celów miejskich, wykorzystanie pełnych mocy kogeneracji biogazowni, farma FV)
25.    Współpraca z lokalnymi inwestorami i stroną społeczną w celu pozyskiwania energii z OZE przy wykorzystywaniu potencjału budynków i gruntów należących do zasobów miejskich
26.    Zwolnienie właścicieli budynków oraz lokali zasilanych z OZE z podatków na rzecz Miasta na okres +-2 lat
27.    Propagacja domów samowystarczalnych w energię (FV, pompa ciepła)
28.    Lobbing na rzecz ceny gwarantowanej dla producentów energii – prosumentów na sprzedaż nadwyżek energii energetyce komunalnej czy koncernom energetycznym
29.    Wspieranie i udoskonalanie ekologicznego transportu (ścieżki rowerowe, strefy ruchu pieszego, sieci tramwajowe itp.)
30.    Rozwijanie i udoskonalanie komunikacji zbiorowej (w tym budowa licznych parkingów Park & Ride i Bike & Ride, preferencje finansowe dla korzystających z tych parkingów, tworzenie buspasów)
31.    Połączenie działań na rzecz elektromobilności z pozyskiwaniem prądu z OZE
32.    Wykorzystanie czystej energii w transporcie publicznym, w tym w statkach i łodziach rzecznych
33.    Kreowanie lokalnych stref czystego transportuograniczenia indywidualnego ruchu kołowego w śródmieściu poczynając od określonych jego rejonów (np. kaniony uliczne jak Garbary i zlokalizowane tam szpitale) i zmniejszenia jego uciążliwości dla mieszkańców i środowiska, działania "step by step", gdzie pierwszym krokiem powinno być np. ograniczenie możliwość wjazdu pojazdów niespełniających minimum normy Euro 5 do utworzonych stref
34.    Restrykcje dla samochodów permanentnie wjeżdżających do lub skracających sobie drogę przez śródmieście (wyższe opłaty za dłuższe parkowanie, a nawet pozwolenie na parkowanie do maks. 2 godzin, żadnych opłacanych przez urząd miejski abonamentów parkingowych dla urzędników, parkowanie dla urzędników w strefie płatnego parkowania na zasadach ogólnych,  bezwzględne karanie kierowców za niewłaściwe parkowanie, zakaz wjazdu nie mających uzasadnienia w ruchu miejskim SUVów generujących wielka emisje CO2 )
35.    Wpływ na starostę pełniącego nadzór nad stacjami diagnostycznymi pojazdów, aby stacje rzetelnie wykonywały sprawdzanie rzeczywistej emisyjności zanieczyszczeń gazowych, m.in. zadymienia spalin czy tlenków azotu (NOx) głównie odpowiedzialnych za powstawanie smogu, oraz posiadania filtru cząstek stałych.
36.    Radykalne działania stricte antysmogowe (nie liczenie na wiatr i ciepłe zimy ale  zasadnicza współpraca z twórczymi i innowacyjnymi organizacjami pozarządowymi, wsparta środkami finansowymi miasta jak najszybsza likwidacja wszelkich kopciuchów, w tym nienormatywnych kominków i kóz oraz równoległe nauczanie ludzi prawidłowej metody palenia paliwami stałymi jak drewno)
37.    Wdrażanie rozwiązań ograniczających zużycie energii w budownictwie/remontach w obiektach publicznych, w tym intensyfikacja działań termomodernizacyjnych i stosowania wentylacji mechanicznej z rekuperacją
38.    Opracowanie rekomendacji dla deweloperów i inwestorów dotyczących małej retencji, podlewania zieleni deszczówką z lokalnych zbiorników retencyjnych, stosowania baterii słonecznych i statusu prosumenta, stosowanie bioróżnorodności na terenach zielonych
39.    Działania na rzecz likwidacji ubóstwa energetycznego mieszkańców (sensowny program w miejsce zachowawczego programu Kawka Bis)
40.    Zakaz instalacji w nowo budowanych domach urządzeń grzewczych na węgiel
41.    Wprowadzenie co najmniej 1 posiłku bezmięsnego w tygodniu bez wyjątku we wszystkich samorządowych szkołach, przedszkolach, domach dziecka
42.    Zaniechanie użytkowania jednorazowych plastików w urzędach, spółkach miejskich i w zamawianym cateringu, także na imprezach plenerowych (dostępne są zamienniki „kompostowalne”)
43.    Oszczędność papieru w jednostkach miejskich – optymalizacja Elektronicznego Obiegu Dokumentów oraz używanie podpisów kwalifikowanych oraz podpisów zaufanych zamiast skanowania dokumentów papierowych, używanie papieru z recyklingu, ograniczanie do minimum używania kolorowego tuszu, drukowanie na papierze o niskiej gramaturze
44.    Wejście na ścieżkę GOZ i wdrożenie skutecznej strategię realizacji (Gospodarka o Obiegu Zamkniętym)
45.    Przygotowanie polityki migracyjnej na czas migracji do Polski uchodźców klimatycznych
46.    Utworzenie jednostki miejskiej ds. pilnowania wdrażania strategii mitygacji i adaptacji miasta do zmian klimatycznych
47.    Propagowanie zmiany postaw konsumenckich (również poprzez przykład urzędu Miasta i jego jednostek)
48.    Zaangażować się politycznie w sprawę klimatu (lobbowanie na rzecz pro klimatycznej legislatywy, w tym na rzecz nowelizacji uchwały antysmogowej sejmiku wojewódzkiego  -urealnienia, egzekwowalności i służenia wszystkim warstwom społeczeństwa)
49.    Mówienie prawdy o kryzysie klimatycznym (inicjowanie, wspieranie (w tym finansowe i medialne ruchów ekologicznych, miejskich i lokalnych) w prowadzeniu permanentnych działań edukacyjnych dzieci i młodzieży dotyczących zarówno wyjaśniania mechanizmów zmian klimatycznych, sposobów ograniczania (mitygacji) zmian klimatycznych, jak i adaptacji do tych zmian; ruchy społeczne są najbardziej predysponowane i wiarygodne do wypełniania roli edukatora)
50.    Zasada podstawowa: partycypacja społeczna

  ***


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz