Artykuł o panelach obywatelskich w Polsce, w Poznaniu też:
https://oko.press/panel-klimatyczny-w-poznaniu-warszawie-i-wroclawiu/?u=true#comment-69368
Panele obywatelskie; świetne narzędzie partycypacji obywatelskiej gremialnie ignorowane (przy zachowaniu pozorów) przez władców miast. A tyle trudnych dla władzy decyzji mogłaby ona zrzucić na barki mieszkańców. Ale władza nie rozumie tego i nie chce paneli. Nie po to politycy załatwiają sobie co 4 lata władzę, aby się nią później nawet trochę dzielić.
Podzielam zdanie autora artykułu w OKO press o generalnie fiasku paneli w Polsce. Władze Miast, gdzie był panel, nie chcą oddać nawet cząstki swojej autorytarnej władzy mieszkańcom. Podobnie zapewne będzie w Poznaniu, w którym nie Extenction Rebellion ale połączone siły Młodzieżowego Strajku Klimatycznego i weteranów walk o środowisko w mieście - organizacji z KDO ds. środowiska, WYMOGŁY na władzy organizację panelu. Tu już władza poprzez koordynatora panelu Marcina Gerwina zmanipulowała tzw. tematy szczegółowe. za plecami zespołu organizacyjnego ogłosiła tematy w zasadzie nawet niewiele mające wspólnego z tematem jaki miał omawiać panel. Aktywiści czuja się oszukani, a co będzie dalej jak dojdziemy do formułowania rekomendacji?
Miasto nie chce rozmawiać na tematy nas najbardziej interesujące i będące odzwierciedleniem nazwy panelu. Rozważaliśmy bojkot panelu ale zdecydowaliśmy, że jednak spróbujemy - może coś uda się nam ugrać, może wzbudzić zainteresowanie mieszkańców Miasta sprawami klimatu.
Absolutnie nieuzasadniona jest euforia XR, a w zasadzie jednej jej reprezentantki w zespole organizacyjnym Justyny. I to prawda, że zaproszona do gabinetu przew. Rady Miasta, poczęstowana kawą i pięknymi słówkami połknęła przynętę.
Zapewne przykrym faktem będzie wystąpienie prez. Miasta Jaśkowiaka 6 marca - spodziewam się, że mimo naszych, KDO i XR, wniosków, nie powie publicznie, że uzna rekomendacje panelu i będzie je wdrażał. Obym się mylił.
wiesław rygielski
-------------------------------
Harmonogram Panelu
Przedstawiony przez Koordynatora 12
lutego w mailu do członków zespołu Monitorującego
● 25 stycznia - 3 lutego – otwarty nabór
Stron
● 17 lutego - zamknięcie listy Stron dla
pierwszego obszaru tematycznego
● 18 lutego (czwartek) – spotkanie
inauguracyjne (przez internet), 18:00–19:15 (bez transmisji)
● 20 lutego (sobota) – spotkanie
wprowadzające (przez internet), 11:00–13:30 (bez transmisji)
● 20 lutego (sobota) – ostateczny termin
przysyłania propozycji Ekspertów do części edukacyjnej w ramach pierwszego
obszaru tematycznego (lasy i zieleń)
● 27 lutego – ostateczny termin przysyłania
propozycji Ekspertów do części edukacyjnej w ramach drugiego obszaru
tematycznego (spalanie węgla)
● 28 lutego - zamknięcie listy Stron dla
drugiego obszaru tematycznego
● 1 marca - udostępnienie programu
pierwszego dnia części edukacyjnej do weryfikacji
● 6 marca (sobota) – spotkanie edukacyjne
(przez internet), 11:00–13:30
● 6 marca - termin przesyłania prezentacji
Stron dla pierwszego obszaru tematycznego
● 8 marca - udostępnienie programu drugiego
dnia części edukacyjnej do weryfikacji
● 13 marca (sobota) – spotkanie edukacyjne
(przez internet), 11:00–13:30
● 15 marca - udostępnienie programu
trzeciego dnia części edukacyjnej do weryfikacji
● 20 marca (sobota) – spotkanie edukacyjne
(przez internet), 11:00–13:30
● 20 marca - termin przesyłania prezentacji
Stron dla drugiego obszaru tematycznego
● 22 marca - udostępnienie programu
czwartego dnia części edukacyjnej do weryfikacji
● 27 marca (sobota) – spotkanie edukacyjne
(przez internet), 11:00–13:30
● 17 kwietnia (sobota) – spotkanie
deliberacyjne (przez internet), 11:00–13:30 (bez transmisji)
● 24 kwietnia (sobota) – spotkanie
deliberacyjne (przez internet), 11:00–13:30 (bez transmisji)
● 8 maja (sobota) – spotkanie deliberacyjne
(na żywo lub przez internet), 10:00–16:00 (bez transmisji)
● 22 maja (sobota) – spotkanie
deliberacyjne (na żywo lub przez internet), 10:00–16:00 (bez transmisji)
----------------------------------------------------------------------------------------------
Regulami Panelu
https://www.facebook.com/groups/koalicjaantysmogowaByeByeSmog/permalink/3725163684231411/
------------------------------------------------------------------------------
Co nas czeka w grudniu br.
REKOMENDACJE MIEJSKICH DZIAŁAŃ NA RZECZ KLIMATU
Nie są żadną tajemną wiedzą (
https://kdo-srodowisko-poznan.blogspot.com/p/blog-page_15.html).
Większość jest oczywista i znana od dawna. A że są lekceważone przez
władze wszystkich szczebli to już inna sprawa. Ostatnio zaniedbania
władzy miejskiej odsłonił rankingu polskich miast "Water City Index", w
którym Poznań wypadł bardzo źle. Ale przecież my Poznaniacy to wiemy -
Zieleń i woda od lat w polityce Miasta jest zawsze na ostatnim miejscu.
Pojawiła się szansa na zmianę - prezydent Jaśkowiak zgodził się i polecił urzędnikom przystąpić do organizacji klimatycznego panelu obywatelskiego
Czym jest panel obywatelski
przeczytacie na www.facebook.com/PoznanskiPanelKlimatyczny. W każdym razie doświadczenia
z przeprowadzonych dotychczas paneli obywatelskich np. w Irlandii czy
Australii, lub z wielu miast Unii, pokazują, że jest to najlepsze narzędzie do wypracowania
rozwiązań problemów, które są zbyt trudne, kontrowersyjne lub wymagające
długoletniego planowania, żeby politycy byli w stanie się nimi zająć w
standardowym trybie.
Został już wyłoniony zespół koordynujący Poznański Panel Obywatelski, a jest nim niezależna Inicjatywa
z Natury Rzeczy, która od kilku lat zajmuje się między innymi
projektowaniem i organizacją paneli klimatycznych. Przygotowania do
panelu obywatelskiego w Poznaniu przechodzą więc na kolejny etap. Są nim
2 warsztaty dla strony inicjatywno-organizacyjnej, czyli dla ludzi z organizacji pozarządowych i ruchów młodzieżowych,
prowadzone przez ww. niezależnego operatora paneli
Już 15 grudnia :
1.
Prezentacja wprowadzająca „Czym właściwie jest panel obywatelski?” – 15
grudnia, godz. 14:00. Ta prezentacja przeznaczona jest dla wszystkich,
którzy chcieliby się dowiedzieć więcej o tym, jak będzie wyglądał
przebieg Poznańskiego Panelu Obywatelskiego, od rozesłania zaproszeń,
poprzez losowanie i wystąpienia eksperckie, aż po wypracowanie końcowych
rekomendacji.
Czas trwania spotkania: prezentacja około 30 minut, a następnie 30-40 minut na komentarze, pytania i odpowiedzi.
2.
Warsztat w sprawie wyboru szczegółowych wątków panelu – 17 grudnia,
godz. 16:00. Temat Poznańskiego Panelu Obywatelskiego sformułowany jest
obecnie w następujący sposób: „Jak władze Poznania mogą działać na rzecz
przeciwdziałania oraz adaptacji do zmian klimatu i kryzysu
klimatycznego?”. Jest to ujęcie bardzo szerokie, w związku tym warto
wybrać konkretne wątki, które będą mieli do rozstrzygnięcia panelistki i
paneliści. Czas trwania warsztatu: do 2 godzin.
Zachęcam
osoby zainteresowane tematem do zaangażowania się w panel na zasadach
interesanta, tj. przedstawiciele organizacji, która chciałaby
zaproponować rozwiązanie/rozwiązania, które znalazłyby miejsce w postaci
rekomendacji do realizacji dla prezydenta. Zdecydowanych zapraszam do przesłania swojego akcesu do grupy inicjatywnej na adres poznanskipanelobywatelski@gmail.com, oraz swoich wstępnych propozycji na tematy szczegółowe panelu na ww. adres oraz na adres e-mail koordynatorów z urzędu miasta :info@panelklimatyczny.pl, najlepiej do 15 grudnia wieczorem. Bardzo prosimy o potwierdzenie udziału w wybranych spotkaniach na adres: rmwm@um.poznan.pl. W odpowiedzi na potwierdzenie udziału, otrzymacie linki do każdego z wybranych spotkań. Osoba koordynatorem panelu ze strony magistratu jest: Iwona Matuszczak-Szulc, Dyrektor Wydział Rozwoju Miasta i Współpracy Międzynarodowej
30 grudnia 15.00 - ostatni tegoroczny warsztat dotyczący uszczegółowienia tematów panelu
Uwaga: w każdym momencie każdy może się włączyć w nurt panelu klimatycznego ze strony mieszkańców i organizacji pozarządowych.
wiesław rygielski
---------------------------------
ZACZYNAMY
W
Warszawie organizatorami panelu klimatycznego są 3 organizacje
pozarządowe. Kasę dał prez. Trzaskowski, który spotkał się z NGOsami. Panel toczy się już od 3
listopada 2020r.
W
Poznaniu prezydent Jaśkowiak nie jest tak przychylny NGOsom jak
prezydent Warszawy. Dotąd nawet nie spotkał się z grupą inicjatywną,
która działa od czerwca br. (urzędnicy, XR, MSK i kilku z nas - z KDO), a
o co prosił ruch Extenction Rebellion. Cóż, taki mamy w Poznaniu
klimat. Dobre, że chociaż prezydent Jaśkowiak, wywołany wszelkimi naszymi Rezolucjami i pismami, dał kasę na organizację panelu:
20.000zł jeszcze w 2020 i 180.000 w 2021r. Szefowanie organizacji
powierzył dyr. Matuszczak.
Dotąd
odbyło się kilka video-spotkań, przygotowany został konkurs dla
organizacji pozarządowych na niezależnego operatora panelu (były 4
oferty). Dwoje z nas, z inspiratorów panelu, było w jury konkursu. Nie
mamy zastrzeżeń do przebiegu konkursu.
Konkurs został rozstrzygnięty. Wkrótce prez. Jaśkowiak ma (zastrzegł to sobie) ogłosić wynik konkursu.
Wkrótce
też wyłoniony w konkursie operator rozpocznie pracę i rozmowy z
inspiratorami Poznańskiego Klimatycznego Panelu Obywatelskiego (PPK).
Pora więc zintensyfikować nasze przygotowania. Jak pisze jeden z
największych współczesnych myślicieli Yuval Harari "pięćdziesięciu
członków współpracujących w organizacji może osiągnąć znacznie więcej
niż 500 osób pracujących w izolacji. Jeśli naprawdę ci na czymś zależy
dołącz do organizacji. Zrób to jeszcze w tym tygodniu". Organizujmy się więc.
Na
spotkaniu, w którym udział wzięło tylko 3 członków KDO (tak, to nie
żart, kryzys chwili dopadł także KDO), Kuba, Robert i niżej podpisany
postanowili zaproponować wszystkim, którym zależy na - mówiąc
kolokwialnie - "klimacie", stałe dyskusyjno-decyzyjne spotkania on line.
Wszystkim, także spoza naszego KDO. Szczególnie zapraszamy XR i MSK.
Zapraszamy członków Rady Pożytku Publicznego i Młodzieżowej Rady Miasta
oraz tych niewielu zainteresowanych sprawą radnych miejskich.
Proponujemy czwartki od 18.00. Jutro zaproponuję platformę i prześlę link do video-spotkania
W
czwartek zaczynamy więc tworzyć rzeczywistość Poznania w świetle
kryzysu klimatycznego. Spraw do obgadania mamy bardzo wiele, jak choćby
kogo możemy zaproponować jako naszych ekspertów merytorycznych
(oczywiście oprócz przedstawicieli organizacji z łona KDO), szczegółowe
tematy do postawienia na panelu itd.
Na potrzeby
informacyjne
PPK -
w tym kierowane do mieszkańców - utworzyłem stronę fejsbukową:
oraz dyskusyjną/organizacyjną grupę fejsbukową dla osób zainteresowanych ww. partycypacją w panelu :
Zapraszam
wszystkich zainteresowanych administrowaniem i redagowaniem ww. mediów
do zgłoszenia woli. Absolutnie nie chcę być jedynym adminem!
Póki ci wrzuciłem kilka informacji "z branży".
wiesław rygielski
***
Klimatyczna środowisk
przyrodników, ekologów i ruchów społecznych Poznania
podjęta na otwartym zebraniu
Komisji Dialogu Obywatelskiego ds. środowiska
w Poznaniu, 20 grudnia 2019r.
Po
szczycie Rady Europejskiej, który zakończył się w piątek 13 grudnia, Rada Europejska zatwierdziła cel neutralności klimatycznej Unii do 2050 r. Wdrażanie
Europejskiego Zielonego Ładu jest więc faktem.
My,
obywatele RP, przekonani do naukowych dowodów globalnego kryzysu klimatycznego
i potrzeby zahamowania globalnego ocieplania się klimatu, jesteśmy rozczarowani
postawą rządu polskiego. Decyzją rządu Polska pozostaje jedynym krajem Unii,
który nie podpisał zobowiązania.
Uważamy,
że rząd zdradził młode pokolenie Polaków oraz zlekceważył dramatyczne
perspektywy społeczności zagranicznych walczących o przetrwanie, wykazując się
egoizmem w kwestii kryzysu klimatycznego. Zignorował również katastrofalne
zmiany jakie już zachodzą i będą zachodzić w świecie fauny i flory naszej
planety oraz naszej cywilizacji. Postawa Polski utrudnia UE przekonywanie
innych państw do podnoszenia celów ograniczania emisji gazów cieplarnianych,
zwłaszcza w Europie Wschodniej czy Środkowej, dla której już wiele razy byliśmy
liderem przełomowych zmian. Niestety w tym przypadku jesteśmy jej hamulcem,
wbrew opiniom i woli sporej części polskiego społeczeństwa. Samorządy polskie
również nie odpowiadają na wyzwanie czasów.
Nauka
informuje nas, że Europa, jako rozwinięty region świata, powinna osiągnąć
neutralność klimatyczną nawet wcześniej niż ustalono, a do tego pomóc w dążeniu
do niej krajom najsłabiej rozwiniętym. Tymczasem polski rząd postanawia
pozostać poza kręgiem krajów dążących do osiągnięcia neutralności klimatycznej
do roku 2050, enigmatycznie i niewiarygodnie mówiąc o „swoim tempie”
dochodzenia do neutralności w roku 2070. W ślad za Radą Naukową Instytutu
Ochrony Przyrody Polskiej Akademii Nauki apelujemy do władz państwowych oraz
lokalnych Miasta Poznania i województwa o podjęcie działań, opartych na wiedzy
naukowej, mających na celu ograniczenie globalnego kryzysu
klimatyczno-ekologicznego oraz adaptację do skutków tych zmian.
Apelujemy
do władz Miasta o rozpoczęcie debaty publicznej, w tym organizację Poznańskiego
Społecznego Szczytu Klimatycznego, wspieranego przez ruchy społeczne i
organizacje pozarządowe działające w sferze środowiska przyrodniczego, ekologii
i mitygacji zmian klimatycznych.
Apelujemy
do Prezydenta Miasta o organizację Klimatycznego Panelu Obywatelskiego, który
pozwoli sformułować społecznie oczekiwane i akceptowalne działania Miasta, którym
należy nadać najwyższy priorytet.
sygnatariusze:
Komisja Dialogu Obywatelskiego ds.
środowiska (17 organizacji)
Ruch Extinction Rebellion, Poznań
Młodzieżowy Strajk Klimatyczny, Poznań
VivA Akcja dla Zwierząt – Poznań
Poznaniacy Przeciwko Myśliwym
***
Rekomendacje miejskich działań na rzecz klimatu
(opracowane przez organizacje skupione w KDO ds.
środowiska,
Poznań, 20 XII 2019r.
1.
Holistyczne podejście do ekosystemów w mieście (więcej niż tradycyjne podejście „ochrona i
zachowanie” – to również przywracanie, tworzenie, wielofunkcyjność; wprowadzenie
nowego typu miejsc z odrębnymi zasadami wykorzystania przez użytkowników
- ostoje przyrody w mieście, walory edukacyjne)
2.
Wspieranie inicjatyw mieszkańców w duchu zasad
permakultury
3.
Ochrona i sadzenie dużych (pielęgnacja/leczenie i ratowanie drzew starych, nawadnianie
drzew młodych, ścisłe kontrolowaniu kompensacji
przyrodniczej)
4.
Kompostowanie liści in situ (zachęcanie do stosowania tzw. kompostowania powierzchniowego
pod krzewami, opracowanie kampanii informacyjnej zachęcającej właścicieli
ogrodów do podobnych praktyk; interesanci: spółdzielnie mieszkaniowe, parki
miejskie, firmy, właściciele ogrodów)
5.
Zielone skwery zamiast betonowych parkingów (nie betonowanie miasta, tworzenie „parków
kieszonkowych”, uzupełnianie parkingów publicznych galerii handlowych i sklepów
wielkopowierzchniowych o nasadzenia drzew; wprowadzanie w jak największym
stopniu nawierzchni przepuszczalnych, w tym zielonych parkingów)
6.
Rewilding, naturalne albo kwietne łąki (wprowadzanie więcej naturalnej przyrody do miasta,
parków, więcej naturalnych ekosystemów zamiast przystrzyżonych trawników, a
nawet trawniki z koniczyny czy bluszczu, wspierające bioróżnorodność; tablice
informacyjne dla mieszkańców)
7.
Ochrona fauny miejskiej (płazów, drobnych ssaków, ptaków, nietoperzy,
siedlisk; pozostawianie kopców opadłych liści, umieszczanie skrzynek dla ptaków
i nietoperzy, sadzenie rodzimych liściastych krzewów i drzew)
8.
Przedefiniowanie zasady zagospodarowania parkami (pogodzenie
w parkach funkcji reprezentacyjnej i przyrodniczej, wyznaczając
odpowiednie strefy o zróżnicowanej strukturze zieleni, utworzenie
w parkach stref dzikiej przyrody)
9.
Ograniczenie stosowania soli oraz solanki do zimowego
utrzymania dróg, placy, chodników i dróg rowerowych (stosowanie alternatywnych rozwiązań z wykorzystaniem
innych środków, Przeprowadzanie kampanii informacyjnej na temat szkodliwości
stosowania soli dla mieszkańców i zarządzających nieruchomościami)
10. Zielone
ściany domów oraz okrywane bluszczem ekrany akustyczne (systemowe wprowadzanie pnączy na ściany budynków
użyteczności publicznej, propagacja idei podlewane deszczówką)
11. Naturalne
place zabaw (z wykorzystaniem drzew, tworzone
z naturalnych materiałów, pośród zieleni)
12. Wspieranie
powstawania ogrodów społecznych
13. Rewitalizacja
dzielnic miasta uwzględniająca adaptację do zmian klimatycznych
14. Rozwijanie błękitno-zielonej
infrastruktury i restytucja sieci hydrograficznej (urbanizacja uwzględniająca
retencję wody opadowej i pozostawiając
jaki i zakładająca enklawy naturalnych ekosystemów we wszystkich nowych inwestycjach budowlanych w mieście [mpzp, plany osiedli i posiadłości]; wstrzymanie
spływu wód urządzeniami kanalizacji burzowej oraz innymi urządzeniami
inżynieryjnymi w miejscach, w których służą one przyspieszeniu spływu
archiwalnie udokumentowanych cieków - wody należy retencjonować na terenach
administrowanych przez Miasto, bez względu na obecny sposób wykorzystania
terenów ich dawnego biegu)
15. Oszczędzanie
energii i wody (w miejskich
instytucjach, wpływanie na inne instytucje publiczne lub współfinansowane przez
miasto, jak np. szkoły wyższe; inteligentne aplikacje Smart Metering do zarządzania
oświetleniem ulic, parkingami czy transportem, zapobieganie prawdopodobnym zdarzeniom
typu blackout (brak
prądu) - vide Kalifornia styczeń
2020 itp.)
16. Przechwytywanie
wody deszczowej do podlewania zieleni
miejskiej, propagacja do użytku komunalnego
17. Program wsparcia dla małej retencji w tym tworzenia ogrodów deszczowych (zwolnienie instytucji i firm stosujących
retencję z opłaty za zrzut deszczówki)
18. Tworzenie „parków
gąbek” (parków ze zbiornikami wodnymi
pełniącymi funkcje zlewni wód deszczowych z wykorzystaniem biotopów miejskich
do oczyszczania wody spływające do akwenów; np. w parku Rataje)
19. Konsekwentne
wymaganie zachowywania wysokiego wskaźnika udziału powierzchni biologicznie
czynnej w ogólnej powierzchni działki
zabudowanej na podstawie pozwolenia budowlanego (kontrolowanie nawet wiele lat po oddaniu inwestycji do użytkowania)
20. Zachęcanie
mieszkańców do ograniczenia ilości produkowanych odpadów i ich segregacji,
w tym system ułatwień i zachęt, np. więcej mini-pszoków, ulgi w
opłatach za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych za kompostowanie na
prywatnych posesjach, upowszechnienie w miejscach publicznych koszy do
selektywnej zbiórki odpadów (kompost jest świetnym pochłaniaczem CO2 i
zatrzymuje go w obiegu organicznym, jest doskonałym sposobem na walkę ze
smogiem i ocieplaniem klimatu. Kompostowanie jest doskonałym sposobem na rozpad materiałów organicznych bez konieczności
organizacji systemu transportu, zużycia energii, dodatkowo jest doskonałym
nawozem)
21. Ograniczanie
lokalnych miejskich wysp ciepła (np.
wielkoobszarowe sklepy i galerie handlowe, parkingi miejskie i prywatne w
mieście ze swoimi zabetonowanymi parkingami; wprowadzanie
obsadzania ścian pnączami, malowanie dachów na biało, zachęcanie do tworzenia
zielonych dachów, obsadzanie ciągów komunikacyjnych drzewami)
22. Budowa
zacienionych wiat, parków kieszonkowych i „alarmowych” kurtyn wodnych w
celu ochrony mieszkańców przez upałami, aby ludzie z powodu upałów nie umierali
na ulicach (wiaty powstają choćby w USA)
23. Więcej OZE w
obiektach publicznych (dzisiaj to dramatycznie nikłe
cele)
24. Zdecydowane
działania w sprawach klastra energetycznego (dywersyfikacja źródeł produkcji i obniżenie kosztów energii dla celów miejskich, wykorzystanie pełnych mocy kogeneracji
biogazowni, farma FV)
25. Współpraca z lokalnymi inwestorami i
stroną społeczną w celu pozyskiwania energii z OZE przy wykorzystywaniu potencjału
budynków i gruntów należących do zasobów miejskich
26. Zwolnienie właścicieli budynków
oraz lokali zasilanych z OZE z podatków na rzecz Miasta na okres +-2 lat
27. Propagacja domów
samowystarczalnych w energię (FV,
pompa ciepła)
28. Lobbing na
rzecz ceny gwarantowanej dla producentów energii – prosumentów na sprzedaż nadwyżek energii energetyce
komunalnej czy koncernom energetycznym
29. Wspieranie i
udoskonalanie ekologicznego transportu (ścieżki
rowerowe, strefy ruchu pieszego, sieci tramwajowe itp.)
30. Rozwijanie i
udoskonalanie komunikacji zbiorowej
(w tym budowa licznych parkingów Park & Ride i Bike & Ride, preferencje
finansowe dla korzystających z tych parkingów, tworzenie buspasów)
31. Połączenie działań na rzecz
elektromobilności z pozyskiwaniem prądu z OZE
32. Wykorzystanie
czystej energii w transporcie publicznym,
w tym w statkach i łodziach rzecznych
33. Kreowanie lokalnych stref czystego
transportu – ograniczenia indywidualnego ruchu kołowego w śródmieściu poczynając od
określonych jego rejonów (np. kaniony uliczne jak Garbary i zlokalizowane tam
szpitale) i zmniejszenia jego uciążliwości dla mieszkańców i środowiska, działania
"step by step", gdzie pierwszym krokiem powinno być np. ograniczenie
możliwość wjazdu pojazdów niespełniających minimum normy Euro 5 do utworzonych
stref
34. Restrykcje dla samochodów
permanentnie wjeżdżających do lub skracających sobie drogę przez śródmieście (wyższe opłaty za dłuższe parkowanie, a nawet pozwolenie na parkowanie
do maks. 2 godzin, żadnych opłacanych przez urząd miejski abonamentów
parkingowych dla urzędników, parkowanie dla urzędników w strefie płatnego
parkowania na zasadach ogólnych,
bezwzględne karanie kierowców za niewłaściwe parkowanie, zakaz wjazdu
nie mających uzasadnienia w ruchu miejskim SUVów generujących wielka emisje CO2
)
35. Wpływ na starostę
pełniącego nadzór nad stacjami diagnostycznymi pojazdów, aby stacje rzetelnie
wykonywały sprawdzanie rzeczywistej emisyjności zanieczyszczeń gazowych, m.in. zadymienia spalin czy tlenków azotu
(NOx) głównie odpowiedzialnych za powstawanie smogu, oraz posiadania filtru
cząstek stałych.
36. Radykalne
działania stricte antysmogowe (nie liczenie na wiatr i ciepłe zimy ale zasadnicza współpraca z twórczymi
i innowacyjnymi organizacjami pozarządowymi, wsparta środkami finansowymi
miasta jak najszybsza likwidacja wszelkich kopciuchów, w tym nienormatywnych
kominków i kóz oraz równoległe nauczanie ludzi prawidłowej metody palenia
paliwami stałymi jak drewno)
37. Wdrażanie rozwiązań ograniczających
zużycie energii w budownictwie/remontach w obiektach publicznych, w tym intensyfikacja działań termomodernizacyjnych i stosowania
wentylacji mechanicznej z rekuperacją
38. Opracowanie rekomendacji dla
deweloperów i inwestorów dotyczących małej retencji,
podlewania zieleni deszczówką z lokalnych zbiorników retencyjnych, stosowania
baterii słonecznych i statusu prosumenta, stosowanie bioróżnorodności na
terenach zielonych
39. Działania na
rzecz likwidacji ubóstwa energetycznego mieszkańców (sensowny program w miejsce zachowawczego programu
Kawka Bis)
40. Zakaz
instalacji w nowo budowanych domach urządzeń grzewczych na węgiel
41. Wprowadzenie co najmniej 1 posiłku
bezmięsnego w tygodniu bez wyjątku we wszystkich samorządowych szkołach, przedszkolach, domach
dziecka
42. Zaniechanie
użytkowania jednorazowych plastików w
urzędach, spółkach miejskich i w zamawianym cateringu, także na imprezach
plenerowych (dostępne są zamienniki „kompostowalne”)
43. Oszczędność
papieru w jednostkach miejskich –
optymalizacja Elektronicznego Obiegu Dokumentów oraz używanie podpisów
kwalifikowanych oraz podpisów zaufanych zamiast skanowania dokumentów
papierowych, używanie papieru z recyklingu, ograniczanie do minimum używania
kolorowego tuszu, drukowanie na papierze o niskiej gramaturze
44. Wejście na
ścieżkę GOZ i wdrożenie skutecznej strategię realizacji (Gospodarka o Obiegu Zamkniętym)
45. Przygotowanie polityki migracyjnej na czas migracji do Polski uchodźców klimatycznych
46. Utworzenie jednostki miejskiej ds.
pilnowania wdrażania strategii mitygacji i adaptacji miasta do zmian
klimatycznych
47. Propagowanie zmiany postaw
konsumenckich (również poprzez
przykład urzędu Miasta i jego jednostek)
48. Zaangażować
się politycznie w sprawę klimatu (lobbowanie
na rzecz pro klimatycznej legislatywy, w tym na rzecz nowelizacji uchwały antysmogowej
sejmiku wojewódzkiego -urealnienia,
egzekwowalności i służenia wszystkim warstwom społeczeństwa)
49. Mówienie
prawdy o kryzysie klimatycznym (inicjowanie,
wspieranie (w tym finansowe i medialne ruchów ekologicznych, miejskich i
lokalnych) w prowadzeniu permanentnych działań edukacyjnych dzieci i młodzieży
dotyczących zarówno wyjaśniania mechanizmów zmian klimatycznych, sposobów
ograniczania (mitygacji) zmian klimatycznych, jak i adaptacji do tych zmian;
ruchy społeczne są najbardziej predysponowane i wiarygodne do wypełniania roli edukatora)
50. Zasada
podstawowa: partycypacja społeczna
***
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz