Uchwały KDO




2. Uchwały przyjęte w 2020r.

1.  Uchwały przyjęte w 2019r.







2.  Wykaz uchwał 2020
1. w sprawie zaniechania podwyżek cen biletów komunikacji miejskiej w Poznaniu

2. w sprawie promowania rozwiązań retencjonowania wody deszczowej zbieranej z dachów budynków, w ramach działań rewitalizacyjnych prowadzonych w Poznaniu

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


1.  Wykaz uchwał 2019r.


1. w sprawie: wyboru przewodniczącego KDO ds. środowiska

 2. w sprawie: weryfikacji członków KDO

 3. w sprawie: wyboru nowego przedstawiciela KDO Środowisko do Poznańskiej Rady Pożytku Publicznego

4. w sprawie: oświadczenia Koalicji Antysmogowej w sprawie wykluczenia organizacji z Zespołu ds. jakości powietrza (też propozycja Umowy Społecznej KDO-Miasto)

5. w sprawie: przygotowania spółki z większościowym kapitałem miasta Poznania Aquanet do wystąpienia poważnego zagrożenie brakiem zasilania energetycznego

6. w sprawie: wyboru wiceprzewodniczącego KDO Środowisko

7. w sprawie: odwołania dyrektora Tomasza Lisieckiego z funkcji dyrektora Zarządu Zieleni Miejskiej w Poznaniu

8. w sprawie: inwestycji Miasta  „PARK REKREACJI - STAROŁĘKA MAŁA” 

 9. w sprawie: poparcie apelu MSK i XR w sprawie organizacji klimatycznego panelu obywatelskiego

 10. w sprawie: ulg w opłatach za odbiór i gospodarowanie odpadami komunalnymi dla mieszkańców ZM GOAP z tytułu kompostowania odpadów biodegradowalnych
 
11. w sprawie:  Rezolucji Klimatycznej

12. w sprawie: propozycji zmian w Poznańskim Budżecie Obywatelskim w 2021r


13. w sprawie: zakazu wykonywania polowań na terenie Miasta Poznania  

Stanowisko organizacji KDO w sprawie: zagospodarowania stadionu im. E. Szyca w Poznaniu z X 2019

Pełne teksty uchwał: poniżej
 

2 0 2 0


Uchwała nr 1/2020
Komisji Dialogu Obywatelskiego
przy Wydziale Kształtowania i Ochrony Środowiska
Urzędu Miasta Poznania
z dnia 26 lutego  2020 r.

w sprawie zaniechania podwyżek cen biletów komunikacji miejskiej w Poznaniu
  
 Uzasadnienie
Uchwały KDO nr 1/2020 w sprawie zaniechania podwyżek cen biletów komunikacji miejskiej w Poznaniu

Wniosek KDO Środowisko podyktowany jest tym, że podniesienie cen przejazdów komunikacją miejską zniechęci mieszkańców korzystających z samochodów do częstszego korzystania z komunikacji miejskiej i tym samym przełoży się na dalsze zwiększanie ruchu samochodowego, co z kolei przyczyni się do pogorszenia jakości powietrza, zwiększenia hałasu oraz emisji gazów cieplarnianych.
Z drugiej strony niskie ceny biletów zachęcają mieszkańców do korzystania w jak największym stopniu z transportu publicznego i jest polityka poprawiająca jakość życia mieszkańców, ich zdrowie, i jednocześnie wpisująca się w światowy trend ochrony klimatu.

Członkowie KDO Środowisko rozumieją, że zaniechania podwyżek cen biletów komunikacji miejskiej niesie za sobą wyższe obciążenie finansowe dla Miasta Poznania. Uważają jednak, że poniesione nakłady zwrócą się dzięki poprawie zdrowia i satysfakcji z życia w Mieści jego mieszkańców, oraz w dłuższej perspektywie czasowej dzięki większej sprzedaży tańszych biletów. Poprawi się także wizerunek miasta przyjaznego mieszkańcom, mniej zakorkowanego, z powietrzem lepszej jakości, dbającego o środowisko o jakość życia mieszkańców.



Uchwała nr 2/2020
Komisji Dialogu Obywatelskiego
przy Wydziale Kształtowania i Ochrony Środowiska
Urzędu Miasta Poznania
z dnia 26 lutego  2020 r.

w sprawie promowania rozwiązań retencjonowania wody deszczowej zbieranej z dachów budynków, w ramach działań rewitalizacyjnych prowadzonych w Poznaniu

 Uzasadnienie
Uchwały KDO nr 2/2020 w sprawie promowania rozwiązań retencjonowania wody deszczowej zbieranej z dachów budynków, w ramach działań rewitalizacyjnych prowadzonych w Poznaniu
 KDO stoi na stanowisku, że zasoby wód opadowych nie powinny być marnotrawione (poprzez odprowadzanie ich do Warty) ale należałoby je  wykorzystywać do podlewania zarówno drzew sadzonych przy nowych inwestycjach, realizowanych w ramach programów rewitalizacyjnych i komunikacyjnych (w tym już przy przebudowie ulicy Ratajczaka od ulicy Matyi do ulicy 27 Grudnia), jak i zieleni istniejącej wzdłuż pasów drogowych, w parkach i na skwerach miejskich. Wszystkie inwestycje miejskie obligatoryjnie, a wszystkie inwestycje inne z silną rekomendacją Wydziału Architektury i Urbanistyki UM, powinny być realizowane z uwzględnieniem systemu retencji wód opadowych.
Wzorcowym rozwiązaniem jest miasto Paryż, które jest jednym z nielicznym miast na świecie i jedynym w Europie, a które ma system rozprowadzania wody niezdatnej do picia do zastosowania do podlewania roślin i mycia ulic
Bydgoszcz już w 2018r. opracowała koncepcję miasta gąbki. Miasto na realizację projektu otrzymało 130 mln zł dofinansowania. Z programem "Złap deszcz" ruszył też Wrocław, a magistrat płaci nawet 5.000 zł mieszkańcom retencjonującym wodę. Podobny program działa w Krakowie. I to działa już od 5 lat. W latach 2014-18 na dotacje w ramach programu przeznaczono kwotę w wysokości 2 390 000 zł, a pula udzielonego wsparcia wyniosła ponad 1,8 mln zł. To pozwoliło na wykonanie 384 instalacji do gromadzenia i wykorzystania wód deszczowych. W 2019r. z programem „Stop Suszy” ruszył rząd.
Postulowane rozwiązanie wpisuje się w Miejski Plan Adaptacji do zmian klimatu poprzez zatrzymywanie lokalnej wody opadowej i wykorzystywanie jej do podlewania drzew. Zwiększy to zdolność adaptacji nowo posadzonych drzew do warunków przyulicznych oraz zmniejszy koszty utrzymania i pielęgnacji nowych nasadzeń. W konsekwencji, rozwiązanie to pozwoli na pozytywne kształtowanie mikroklimatu miasta – w efekcie pochłanianie ciepła przez wodę transpirowaną przez rośliny i ewaporowaną z powierzchni terenu, co jest istotne zwłaszcza w dzielnicach z gęstą zabudową i wyspami ciepła.
Takie rozwiązanie jest praktycznym wdrożeniem zasad zielono-błękitnej infrastruktury, promowanej w ramach projektu CONNECTING Nature, w którym Poznań bierze udział jako Miasto Wiodące.---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2 0 1 9

 

Uchwała nr 1/2019

Komisji Dialogu Obywatelskiego

przy Wydziale Kształtowania i Ochrony Środowiska

Urzędu Miasta Poznania

z dnia 31 stycznia 2019 r.



w sprawie: wyboru przewodniczącego KDO ds. środowiska





Komisja Dialogu Obywatelskiego w głosowaniu jawnym wybrała Wiesława Rygielskiego przewodniczącym KDO.





Za zgodność z procedurą

Wiesław Rygielski

Przewodniczący środowiskowego KDO

***

Stanowisko/ uchwała nr 2/2019
Komisji Dialogu Obywatelskiego

przy Wydziale Kształtowania i Ochrony Środowiska

Urzędu Miasta Poznania

z dnia 26 marca 2019 r.



w sprawie: weryfikacji członków KDO



   KDO środowisko zatwierdza listę członków KDO po weryfikacji w marcu 2019r.



Członkowie KDO Środowisko  po weryfikacji III 2019:



Agencja Informacji i Ochrony Środowiska
Fundacja Biblioteka Ekologiczna
Fundacja "Na Straży Przyrody"  
Fundacja „Strefa Zieleni” 
 Polski klub Ekologiczny – Wielkopolska
 Klub Przyrodników Koło Poznańskie
Liga Ochrony Przyrody Zarządu Okręgu w Poznaniu
Polski Klub Ekologiczny Okręg Wielkopolski 
Społeczna Inicjatywa Wyborcza POZNANIACY 
Stowarzyszenie Centrum Promocji Ekorozwoju 
Stowarzyszenie "Krzyżanka" 
Stowarzyszenie My Poznaniacy 
Stowarzyszenie "Prawo do Miasta" 
Towarzystwo Miłośników Miasta Poznania 
Stowarzyszenie Kolektyw Kąpielisko 
Stowarzyszenie Morasko XXI 
Stowarzyszenie Driada






















































Polskie Towarzystwo Ochrony Przyrody "Salamandra"- Rezygnacja, ale chcą dostawać info o zebraniach z agendą spotkań KDO

 ***

Stanowisko/ uchwała nr 3/2019
Komisji Dialogu Obywatelskiego
przy Wydziale Kształtowania i Ochrony Środowiska
Urzędu Miasta Poznania
z dnia 5 marca 2019 r.

w sprawie wyboru nowego przedstawiciela KDO Środowisko do Poznańskiej Rady Pożytku Publicznego


    Komisji Dialogu Obywatelskiego przy Wydziale Kształtowania i Ochrony Środowiska UM Poznań  podczas obrad w dniu 5 marca 2019 r., w obecności 14 członków Komisji (quorum): 10 przedstawicieli organizacji pozarządowych oraz 4 przedstawicieli urzędu miasta, została podjęta uchwała wyboru nowego przedstawiciela KDO Środowisko do Poznańskiej Rady Pożytku Publicznego.  Przewodniczący Komisji pan Wiesław Rygielski zaproponował kandydaturę Jakub Kotnarowskiego.  Nie zaproponowano innej kandydatury. Wynik głosowania: 10 głosów za, 0 głosów przeciw, 4 głosy wstrzymały się.
W związku z powyższym Komisja Dialogu Obywatelska Środowisko wybrała nowego przedstawiciela do reprezentacji w Poznańskiej Rady Pożytku Publicznego pana Jakuba Kotnarowskiego.  Niniejsza uchwała zostaje przesłana do wiadomości  Oddział Koordynacji i Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych.

Za zgodność z procedurą
Wiesław Rygielski
Przewodniczący środowiskowego KDO
***


Stanowisko/ uchwała nr 4/2019

Komisji Dialogu Obywatelskiego

przy Wydziale Kształtowania i Ochrony Środowiska

Urzędu Miasta Poznania

z dnia 5 marca 2019 r.



w sprawie: oświadczenie Koalicji Antysmogowej w sprawie wykluczenia organizacji z Zespołu ds. jakości powietrza (też propozycja Umowy Społecznej KDO-miasto)




   Komisja Dialogu Obywatelskiego protestuje przeciw wykluczeniu Koalicji Antysmogowej Bye Bye Smog - katalizatora i inicjatora wniosku do prezydenta Miasta o powołanie zespołu mieszanego urzędników, aktywistów miejskich i ekspertów do przygotowania rekomendacji prezydentowi do zdecydowanych działań antysmogowych - z udziału z pracach powołanego 30 stycznia br. zarządzeniem prezydenta Miasta „Zespołu ds. jakości powietrza”.



KDO stoi na stanowisku, że problem smogu i jego likwidacji nie jest wyłącznie sprawą urzędu miasta. Skala tego negatywnego zjawiska niezwykle poważnie wpływającego na zdrowie tysięcy mieszkańców miasta wychodzi poza zwykłe działania urzędników miejskich.W świetle wielkiej pasywności Rady Miasta i magistratu w tej materii w ostatnich latach, innowacyjna i zdeterminowana postawa członków Koalicji Antysmogowej jest jedynym gwarantem realistycznie szybkiego i skutecznego funkcjonowania Zespołu i przygotowania dobrych rekomendacji, a co za tym idzie skutecznego programu działań antysmogowych Miasta.



Za zgodność z procedurą

Wiesław Rygielski
Przewodniczący środowiskowego KDO




 ***
Stanowisko/ uchwała nr 5/2019
Komisji Dialogu Obywatelskiego
przy Wydziale Kształtowania i Ochrony Środowiska
Urzędu Miasta Poznania
z dnia 5 marca 2019 r.

w sprawie przygotowania spółki z większościowym kapitałem miasta Poznania Aquanet do wystąpienia poważnego zagrożenia brakiem zasilania energetycznego

W świetle przygotowywania programu adaptacji miasta do zmian klimatycznych KDO wnioskuje o przedstawienie mieszkańcom miasta stanu przygotowania zakładami wodociągów i kanalizacji w Poznaniu na blackout, który - w związku ze spodziewanymi okresami długotrwałych susz letnich i/lub huraganowych wiatrów – może dotknąć Poznań.
Najwyższa Izba Kontroli ostrzega (2019), że polskie systemy wodociągowe są bardzo czułe na przerwy w dostawach prądu. Jak Aquanet - po doświadczeniach z problemem dostarczania wody do niektórych dzielnic Poznania w 2017r - jest przygotowany na ewentualny blackout? Czy ujęcia wody pitnej i zakłady uzdatniania wody mają zasilanie awaryjne i w pełni są dostosowane do jego zasilania z zespołów prądotwórczych?

Za zgodność z procedurą
Wiesław Rygielski
Przewodniczący środowiskowego KDO



***
Stanowisko/uchwała nr 6/2019
Komisji Dialogu Obywatelskiego
przy Wydziale Kształtowania i Ochrony Środowiska
Urzędu Miasta Poznania
z dnia 5 marca 2019 r.

w sprawie wyboru wiceprzewodniczącego KDO Środowisko

      Komisji Dialogu Obywatelskiego przy Wydziale Kształtowania i Ochrony Środowiska UM Poznań, podczas obrad w dniu 5 marca 2019 r., w obecności 14 członków Komisji (quorum): 10 przedstawicieli organizacji pozarządowych oraz 4 przedstawicieli urzędu miasta, została podjęta uchwała dotycząca wyboru wiceprzewodniczącego KDO Środowisko. Przewodniczący KDO Wiesław Rygielski zaproponował kandydaturę Agnieszki Malinowskiej.  Nie zaproponowano innej kandydatury. Wynik głosowania wiceprzewodniczącą Komisji została pani Agnieszka Malinowska: stosunkiem głosów: 10 głosów za, 0 głosów przeciw, 4 głosy wstrzymały się.
Za zgodność z procedurą
Wiesław Rygielski
Przewodniczący środowiskowego KDO



 *** 

Uchwała nr 7/2019
Komisji Dialogu Obywatelskiego
przy Wydziale Kształtowania i Ochrony Środowiska
Urzędu Miasta Poznania
z dnia 26 marca 2019 r.

w sprawie: odwołania dyrektora Tomasza Lisieckiego z funkcji dyrektora Zarządu Zieleni Miejskiej w Poznaniu

Komisja Dialogu Obywatelskiego przy Wydziale Kształtowania i Ochrony Środowiska w Poznaniu wnioskuje do Prezydenta Miasta Jacka Jaśkowiaka o odwołanie dyrektora Zarządu Zieleni Miejskiej Tomasza Lisieckiego z zajmowanej funkcji. 

    Bezpośrednim powodem wniosku jest skandaliczna wypowiedź dyrektora o potrzebie wycinki wszystkich 100-letnich drzew w mieście, a także obraźliwe określenie w telewizyjnej wypowiedzi mieszkańców Miasta „głupimi”. Ponadto praca dyrektora ZZM od lat budzi liczne zastrzeżenia organizacji przyrodniczych, ekologicznych, wielu rad osiedli jak i specjalistów z zakresu kształtowania terenów zieleni miejskiej. Negatywnie oceniamy osobę dyrektora ze względu na sposób komunikowania się ze społeczeństwem, a w zasadzie na kompletną nieumiejętność i lekceważenie potrzeby konsultacji oraz informowania. Ponadto arogancki stosunek dyrektora do organizacji pozarządowych nie tylko nie sprzyja społecznemu dialogowi, ale jest powodem zaogniania sytuacji konfliktowych, które mogłyby być rozwiązywane w drodze rozmów, wyjaśniania stanowisk i kompromisów.


Agnieszka Malinowska
Wice przewodnicząca środowiskowego KDO


Uzasadnienie:
Bezpośrednim powodem tego wniosku jest skandaliczna wypowiedź o potrzebie wycinki wszystkich 100-letnich drzew w mieście, a także obraźliwe określenie mieszkańców „głupimi” w telewizyjnej wypowiedzi.
Praca dyrektora ZZM od lat budzi jednak inne liczne zastrzeżenia, a jego wypowiedź jedynie podsumowuje sposób w jaki traktuje on zieleń miejską.
Na dyrektorze Zarządu Zieleni Miejskiej, jako jednostki zarządzającej, spoczywa odpowiedzialność za projektowanie i urządzanie terenów zieleni oraz ich pielęgnację. Działania te od dawna są przedmiotem krytycznych uwag i budzą wiele protestów. Do działań z jakimi absolutnie się nie zgadzamy należą:
- nadmierne wycinanie drzew, pod pretekstem ‘stwarzania zagrożenia dla mieszkańców’ - bez dostatecznie fachowej oceny poziomu tego zagrożenia,


- niezgodne ze sztuką arborystyczną przycinanie drzew, powodujące ich nieestetyczny wygląd (nierzadko z drzew pozostają jedynie główne pnie i konary) oraz prowadzące do zwiększenia podatności na choroby grzybowe, a w efekcie na skróconą żywotność drzew. Często przycinanie prowadzone jest w sposób zaburzający statykę drzew,

- zaniedbanie pielęgnacji drzew poprzez pozostawianie znacznych ilości jemioły, co osłabia drzewa i w efekcie może prowadzić do ich stopniowego zamierania, łamania się konarów,
- coroczne wycinanie krzewów tuż nad ziemią, bez względu na gatunek roślin, co jest nie tylko nieestetyczne, ale niszczy siedliska ptaków i powoduje szybkie zamieranie roślin,
- nadmiernie częste, wielokrotne w ciągu roku koszenie trawników i obszarów roślinności niskiej, tuż nad powierzchnią ziemi - nawet w okresie suszy. W konsekwencji rośliny są w złej kondycji i osiągają nieznaczne rozmiary (kilkanaście centymetrów wysokości, większość gatunków zielnych w ten sposób obumiera),
- niepotrzebne wygrabianie liści, szczególnie wokół drzew i pod krzewami, co niszczy miejsca schronienia drobnych zwierząt i zubaża glebę, odbierając jej środki odżywcze i prowadzi do jej stepowienia,

Obszary zieleni nieurządzonej są pokryte przez spontanicznie rosnącą roślinność: drzewa, krzewy, roślinność zielną oraz naturalną ściółkę, w tym nieusuwane liście, co stanowi siedlisko zwierząt i źródło substancji pokarmowych wzbogacających glebę. Są w Polsce miasta - np. Toruń - które szczycą się znacznymi obszarami zieleni dzikiej i półdzikiej, i uważają ją za zieleń najbardziej cenną dla miasta i mieszkańców. W Poznaniu, w momencie gdy zarządzanie na takim obszarze przejmuje Zarząd Zieleni Miejskiej, obszary te i siedliska są niszczone - naturalną roślinność usuwa się, pozostawiając jedynie większe drzewa i zakładając trawnik. Jest to kolejne działanie ZZM z jakim się nie zgadzamy. Obszary dzikie i półdzikie, ze spontanicznie rozwijającą się roślinnością mają nie tylko znaczenie dla zwierząt dziko żyjących i zachowania bioróżnorodności gatunkowej, ale także fundamentalne znaczenie dla powstrzymania zmian klimatycznych oraz retencji wody.
Wszystkie wymienione powyżej działania:
- powodują zaburzanie równowagi ekosystemów i zubażania systemu przyrodniczego miasta przez niszczenie siedlisk zwierząt (m.in. ptaków, ssaków, płazów, owadów),
- drastycznie zmniejszają powierzchnię asymilacyjną drzew i krzewów, zmniejszając tym samym zdolność pochłaniania przez nie zanieczyszczeń, hałasu, emisji tlenu, łagodzenia efektu miejskiej wyspy ciepła,
- pogarszają estetykę terenów zieleni miejskiej,
- ograniczają funkcjonalność terenów zieleni miejskiej,
- powodują szybszy spływ wód z terenu miasta (susza),
- przyczyniają się do zwiększenia negatywnego wpływu jak i obniżenia zdolności adaptacyjnych miasta Poznania do zmian klimatycznych.
Opisane wyżej działania mają miejsce np. w Parku Sołackim, Parku Wodziczki, w terenach zieleni na Piątkowie, gdzie zarówno tej wiosny, jak i w latach poprzednich, dokonano drastycznych, niszczących ingerencji w zieleń pod pretekstem jej pielęgnacji - w konsekwencji drzewa i krzewy zamierają, a trawniki wysychają.
 


 ***

Uchwała nr 8/2019
Komisji Dialogu Obywatelskiego
przy Wydziale Kształtowania i Ochrony Środowiska
Urzędu Miasta Poznania
z dnia 26 marca 2019 r.

w sprawie: inwestycji Miasta  „PARK REKREACJI - STAROŁĘKA MAŁA” 


     Komisja Dialogu Obywatelskiego przy Wydziale Kształtowania i Ochrony Środowiska w Poznaniu wyraża poważne zaniepokojenie trybem konsultacji społecznych i w konsekwencji wycinką drzewostanu na terenie Starołęki Małej. W związku z powyższym wnioskujemy do Prezydenta Miasta Poznania Jacka Jaśkowiaka oraz Zastępcy Prezydenta Jędrzeja Solarskiego o wykonanie poprawnej dokumentacji projektowej „Park Rekreacji - Starołęka Mała” zgodnej z zapisami Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego (MPZP), wolnej od błędów merytorycznych, zgodnie z obowiązującymi normami, warunkami technicznymi i strategiami miejskimi oraz poszanowaniem istniejącej przyrody. Dokumentacja ta powinna być w całości skonsultowana z mieszkańcami oraz KDO. Powstająca inwestycja powinna być przyjazna dla mieszkańców i środowiska.


Wice przewodnicząca środowiskowego KDO
Agnieszka Malinowska


Uzasadnienie:

   Przedłożony projekt jest niezgodny z MPZP „w rejonie Starołęki Małej” część A w Poznaniu w zakresie dotyczącym wód opadowych i roztopowych - zakłada ich odprowadzenie do sieci kanalizacyjnej, podczas gdy MPZP mówi o zagospodarowaniu wód w terenie. Jednocześnie projekt zakłada doprowadzenie wodociągu w celu podlewania roślin. Oba te rozwiązania, szkodliwe i zbędne, generują znaczne koszty - ponad 500 tysięcy złotych. Do nawadniania terenu należy wykorzystać dostępną wodę z terenu, a pozostałą w odpowiedni sposób zretencjonować.

Planowana inwestycja ma - niezgodnie z MPZP - zbyt małą powierzchnię biologicznie czynną gdyż za powierzchnię biologicznie czynną w projekcie uznano nawierzchnię mineralną o podbudowie typu drogowego, który powierzchni biologicznie czynnej nie stanowi. Przygotowany projekt zawiera szereg błędów, w tym rozwiązań, które zagrażają bezpieczeństwu użytkowników (np. betonowe rynny odwodnieniowe na krawędzi boiska) oraz rozwiązania, które są niekorzystne dla środowiska (np. zastosowanie na całości obiektu nawierzchni sztucznych lub nieprzepuszczalnych i betonu). Szczegółowa lista w załączeniu. Postulujemy taką zmianę projektu, która umożliwi rezygnację z podłoży sztucznych poza strefą boisk, zwiększy powierzchnię biologicznie czynną, przewidzianą pod zadrzewienia w ramach rekompensaty za zniszczony dotychczasowy drzewostan, zachowa to, co z niego zostało i pozwoli wkomponować w nowe zadrzewienia część rekreacyjną parku - miejsca wypoczynku i zabaw dzieci. Obiekty takie jak plac zabaw czy siłownia zewnętrzna, z której korzystają osoby starsze, nie powinny być sytuowane w pełnym słońcu. W Poznaniu istnieją przykłady bardzo udanego sytuowania takiej infrastruktury wśród drzew - np. nagrodzony niedawno Park Heweliusza. Zwracamy uwagę, że plac zabaw może mieć charakter naturalnego miejsca zabaw jakie jest ostatnio promowane w ramach projektu Nature Connecting przez Biuro Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta oraz z powodzeniem realizowane przez ZZM w Warszawie czy Krakowie. Takie rozwiązanie umożliwiłoby dzieciom nie tylko dobre warunki do rozwoju psycho-fizycznego, kontakt z naturą, kreatywna zabawę, ale także byłoby zrealizowane z poszanowaniem naturalnych warunków miejsca. Postulowane rozwiązania winny być standardem w obliczu postępujących zmian klimatycznych, co więcej są zgodne z założeniami Planu Adaptacji do Zmian Klimatu, właśnie przyjmowanego przez Radę Miasta Poznania.

Przedmiotowy projekt nie został należycie skonsultowany z mieszkańcami, nie uwzględnia ich - wielokrotnie zgłaszanych - potrzeb i postulatów, a forsując go władze miasta złamały kolejne obietnice. Wycinki drzewostanu dokonano mimo protestów, a zwłaszcza wbrew ustaleniom z przedstawicielami mieszkańców i stowarzyszeniem Zielona Starołęka. Bez zezwolenia Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska zniszczono siedliska ptaków i dokonywano ich po rozpoczęciu okresu lęgowego). Jako Komisja Dialogu Obywatelskiego nie możemy tego zaakceptować i oczekujemy przeprowadzenia pełnego procesu konsultacyjnego dokumentacji projektowej z mieszkańcami, ze szczególnym uwzględnieniem opinii mieszkańców w bezpośrednim sąsiedztwie planowanego kompleksu sportowego.

wnioskująca
Agnieszka Malinowska
Wice Przewodnicząca środowiskowego KDO



***
Poparcie apelu MSK i XR w sprawie organizacji klimatycznego panelu obywatelskiego


 



 ***
Stanowisko/ uchwała nr 10/2019
Komisji Dialogu Obywatelskiego

przy Wydziale Kształtowania i Ochrony Środowiska

Urzędu Miasta Poznania

z dnia 20 grudnia  2019 r.



w sprawie: ulg w opłatach za odbiór i gospodarowanie odpadami komunalnymi dla mieszkańców ZM GOAP z tytułu kompostowania odpadów biodegradowalnych

Komisja Dialogu Obywatelskiego zwraca się z apelem do radnych Miasta Poznania, w tym będących członkami Zgromadzenia GOAP, o wywarcie presji na GOAP, aby ulga z tytułu kompostowania odpadów biodegradowalnych weszła w życie jak najszybciej, tj. przed wiosennym sezonem ogrodniczym.


Uzasadnienie
Kompostowanie to najbardziej pożądany sposób unieszkodliwiania odpadów biodegradowalnych.- Pozwala znacznie zmniejszyć ilość odpadów trafiających do utylizacji. Korzysta na tym środowisko naturalne, a dodatkowo uzyskiwany jest naturalny nawóz, który można wykorzystywać w ogrodzie i w pielęgnacji zieleni miejskiej.

Znowelizowana ustawa o czystości i porządku w gminie daje gminom (GOAP) możliwość wprowadzenia ulg w opłacie za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla mieszkańców, którzy kompostują odpady. Pierwsze samorządy chcą skorzystać z tego prawa od 1 stycznia 2020 roku.
Rozwiązanie to uważamy za jak najbardziej uzasadnione także dlatego, że zbiórka bioodpadów do pojemników znacząco podnosi koszty zagospodarowania odpadów. Tym bardziej, że płacąc ryczałtem, mieszkańcy przyzwyczaili się przez ostatnie lata do oddawania GOAP wszelkich odpadów zielonych, a skala wzrostu ilości zbieranych odpadów zielonych jest daleko wyższa niż przewidywana przed lata i instalacja kompostowni na Morasku nie radzi sobie (kilkanaście tysięcy ton odpadów wywożonych jest do instalacji zastępczej pod Piłę). Ponadto gmin ta zmiana ma takie znaczenie, że kompostowanie poprawi gminom poziomy odzysku. Ponadto ta zmiana znacząco poprawi GOAP dotąd niski poziomy odzysku.

Od 2012r. akcję rozdawania kompostowników prowadzi Wydział Środowiska i Rolnictwa Urzędu Miejskiego Wrocławia. Małe kompostowniki trafiają nie tylko do mieszkańców, ale np. do placówek oświatowych, do wspólnot mieszkaniowych i fundacji. Wkrótce Wrocław – szybciej niż GOAP - wprowadzi ulgę w opłatach. GOAP będzie zaś wśród gmin i związków międzygminnych, które ulgę wprowadzą w ostatnim dniu, które określa nowelizacja w/w ustawy.

KDO stoi na stanowisku, że dla mieszkańców, którzy całą domową frakcję bio ulokują w przydomowych kompostownikach oraz formalnie zadeklarują kompostowanie GOAP powinien zastosować ulgę w opłacie za zagospodarowanie odpadów. Ulga powinna być odczuwalna a nie tylko literalna. Zmniejszenie opłaty będzie zachętą dla mieszkańców do kompostowania.
Wielkość ulgi powinna wynikać z wagowego stosunku odpadów biodegradowalnych w strumieniu odpadów komunalnych. Niezbędne jest badanie morfologii odpadów i określenie procentowe frakcji bio.

Od 2013r. odpadów przybywa, a ceny za odbiór i zagospodarowanie rosną. Domowe kompostowanie jest narzędziem zatrzymania wzrostu cen dla tysięcy rodzin oraz pewnym obniżeniem kosztów ogólnych zagospodarowania odpadów komunalnych w GOAP co również powinno przełożyć się na stawki opłat. Ulgi będą też promocją kompostowania i przyczynią się popularyzacji nawożenia naturalnego poznańskich ogrodów.

Kompostowanie powinno też wpłynąć na pewne zmniejszenie ruchu pojazdów obsługujących posesje, a tym samym być kolejnym elementem procesu minimalizowania smogu komunikacyjnego.


Za zgodność z procedurą
Wiesław Rygielski
Przewodniczący KDO środowisko




 ***
Stanowisko/ uchwała nr 11/2019
Komisji Dialogu Obywatelskiego

przy Wydziale Kształtowania i Ochrony Środowiska

Urzędu Miasta Poznania

z dnia 28 sierpnia  2019 r.



w sprawie: poparcie apelu MSK i XR w sprawie organizacji klimatycznego panelu obywatelskiego

Komisja Dialogu Obywatelskiego popiera wniosek Młodzieżowego Strajku Klimatycznego i ruchu Extintion Rebellion w sprawie organizacji przez Prezydenta Miasta klimatycznego panelu obywatelskiego i zwraca się do Prezydenta o jak najszybsze jego przeprowadzenie we współpracy z organizacjami pozarządowymi środowiska przyrodników, ekologów i klimatycznych ruchów społecznych


Uzasadnienie
   Ponad 200 polskich naukowców podpisało się pod listem poparcia dla klimatycznego strajku młodzieży. Poznańska młodzież domaga się zorganizowania panelu obywatelskiego oraz wprowadzenia w życie wypracowanych przez niego rozwiązań, chroniących życie i zdrowie mieszkańców Poznania i okolic, które jest zagrożone trwającym kryzysem klimatycznym. Domaga się również ogłoszenia w Poznaniu Klimatycznego Stanu Wyjątkowego oraz prowadzenia polityki klimatycznej opartej o aktualny stan wiedzy naukowej. Uważa, że informowanie mieszkańców Poznania na temat zmian klimatu i ich skutków dla naszego życia oraz odpowiednia edukacja w tym zakresie jest obowiązkiem władz i mediów.

Członkowie KDO tak jak poznańska młodzież MSK o XR  uważają, że panel obywatelski będzie najlepszą drogą do wypracowania i wprowadzenia konkretnych rozwiązań, chroniących życie i zdrowie mieszkańców Poznania, które jest zagrożone trwającym kryzysem klimatycznym oraz, ze kryzys klimatyczny wymaga odważnych decyzji i systemowych działań, których realizacja wykracza poza okres jednej kadencji. Ziemia jest jedna, a my skracamy jej życie.

Za zgodność z procedurą
Wiesław Rygielski
Przewodniczący KDO środowisko



 ***
Stanowisko/ uchwała nr 12/2019
Komisji Dialogu Obywatelskiego

przy Wydziale Kształtowania i Ochrony Środowiska

Urzędu Miasta Poznania

z dnia 20 grudnia 2019 r.



w sprawie: propozycji zmian w Poznańskim Budżecie Obywatelskim w 2021r.

§ 1
Komisja Dialogu Obywatelskiego wnioskuje do Dyrektora Gabinetu Prezydenta Miasta o dokonanie zmian strukturalnych i regulaminowych w zasadach PBO 2021r.


§ 2
Podstawowym wnioskiem jest wydzielenie z PBO odrębnego „Zielonego PBO”.


§ 3
KDO uważa również, że:
  1. Zgłoszone projekty winny być oceniane pod kątem udziału zieleni, jakości zieleni z preferencją drzew dużych, kontekstu otoczenia i funkcjonalności.
  2. Listę formalnie zgłoszonych projektów winni oceniać eksperci z dziedziny architektury krajobrazu ekologii i nauk przyrodniczych. Pośród ekspertów winien być również przedstawiciel (nawet dwóch) organizacji pozarządowych wybrany przez KDO  środowisko. Pełna lista oceniających powinna być opublikowana na www PBP.
§ 4
W odniesieniu do tradycyjnych projektów PBO KDO środowisko wnioskuje o możliwość oceniać przez przedstawicieli KDO innych projektów PBO pod kątem wpływu na środowisko przyrodnicze miasta.


Uzasadnienie

Analiza dotychczasowych edycji wskazuje, że wygrywają projekty mniej więcej z tej samej bajki. Są one odzwierciedleniem potrzeb mieszkańców. Niestety projekty związane z zielenią miejską, kształtowaniem przestrzeni z naciskiem na infrastrukturę zielona i niebieską, mają małe szanse przebić się. W duchu wzrastającej świadomości ekologicznej i przyrodniczej mieszkańców, rosnącej liczby mieszkańców o orientacji proekologicznej sugerujemy wydzielenie z PBO odrębnego „Zielonego PBO”. Sądzimy, że z korzyścią dla mieszkańców i dla urody miasta byłoby przeznaczenie na inicjatywy „zielone” 25% PBO.
Zielony Budżet to narzędzie partycypacyjne wielokrotnie już docenione przez ekspertów zewnętrznych jak i mieszkańców miast, gdzie już wcześniej wprowadzono tę formę budżetu obywatelskiego. Lublin miał już 3 edycje zielonego budżetu, 4 będzie na rok 2020. W 2018r zgłoszono 99 inicjatyw. To dowód na to, że taka forma budżetu obywatelskiego cieszy się dużą popularnością, że stała się ważna dla mieszkańców Lublina, którzy chętnie upiększają zielenią swoją najbliższą okolicę i chronią enklawy zieleni miejskiej. W Lublinie wiele inicjatyw stało się początkiem realizacji szerszych działań na terenie miasta, jak na przykład miejskie łąki kwietne.
Uważamy, że w Zielonym Budżecie Obywatelskim zgłoszone projekty winny być oceniane pod kątem udziału zieleni, jakości zieleni z preferencja drzew dużych, kontekstu otoczenia i funkcjonalności, co będzie bardzo profesjonalną formą oceniania.
Jeżeli listę formalnie zgłoszonych projektów będą oceniać eksperci z dziedziny architektury krajobrazu ekologii i nauk przyrodniczych a pośród ekspertów będą również przedstawiciel (nawet dwóch) organizacji pozarządowych wybrany przez KDO  środowisko, a także jak pełna lista oceniających zostanie publikowana na www PBP będzie to z korzyścią dla transparencji procesu oceny.

Za zgodność z procedurą
Wiesław Rygielski
Przewodniczący KDO środowisko



 ***
Stanowisko/ uchwała nr 13/2019

Komisji Dialogu Obywatelskiego

przy Wydziale Kształtowania i Ochrony Środowiska

Urzędu Miasta Poznania

z dnia 20 grudnia  2019 r.



w sprawie: zakazu wykonywania polowań na terenie Miasta Poznania





Komisji Dialogu Obywatelskiego przy Wydziale Kształtowania i Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Poznania (KDO środowisko) wnioskuje do Prezydenta Miasta Poznania i Rady Miasta Poznania o podjęcie stanowczych działań zmierzających do wprowadzenia zakazu polowań na terenie całego Miasta Poznania i wyłączenia Miasta Poznania z obwodów łowieckich.



Uzasadnienie
Uchwały KDO nr 13/2019 w sprawie zakazu wykonywania polowań na terenie Miasta Poznania

W Polsce notuje się liczne przypadki tragicznych pomyłek i śmiertelnych postrzałów ludzi przez myśliwych nierozpoznających obiektów, do których mierzą, notoryczne przypadki mylenia gatunków i strzelania do gatunków chronionych, liczne przypadki ukrywania tych zdarzeń, strzelanie do pojedynczych psów domowych i kotów biegających niedaleko domostw. Fakty te powodują, że prowadzenie polowań na terenie Poznania stwarza ryzyko zagrożenia życia i zdrowia dla mieszkańców Poznania. U wielu mieszkańcach przebywających po zmroku na spacerze z rodzina czy z psem rodzi też poczucie stanu zagrożenia i dyskomfort.
Wprowadzone przez Sejm prawo do prowadzenia polowań z użyciem tłumików drastycznie zwiększają zagrożenie dla mieszkańców. Nieuczciwi myśliwi staną się niewidoczni dla wymiaru prawa, a wszelkie liczne błędy w sztuce myśliwskiej będą łatwiejsze do zatuszowania.
Obszary, które potencjalnie mogłyby być wykorzystywane na polowania stanowią zasób rekreacyjny i turystyczny dla mieszkańców miasta i przyjezdnych – parki, kliny zieleni, obszary leśne. Nawet tereny rolne, znajdujące się w większości w północnej części miasta, w rejonie Morasko – Radojewo – Umultowo, poza prowadzeniem gospodarki rolnej, są także wykorzystywane turystycznie, sportowo i rekreacyjnie czy po prostu na spacery.
Ponadto objęcie terenów miejskich obwodami łowieckimi zaprzecza zapisom zawartym w Strategii Rozwoju Miasta Poznania 2020+, która zakłada uczynienie Poznania "zielonym" miastem, z łatwo dostępnymi dla wszystkich terenami zieleni.
Proponowany przez KDO środowisko postulat nie niesie za sobą finansowych obciążeń dla Miasta Poznania, a zmniejszy ryzyko spłacania odszkodowań za przypadkowe postrzelenia osób czy zwierząt domowych przebywających na terenach otwartych podczas spacerów, wycieczek, biegów czy wypadów rowerowych.
KDO Środowisko postuluje, by Prezydent Miasta i Rada Miasta Poznania wystąpiły o zakaz polowań w obrębie granic miasta na etapie tworzenia przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego mapy obwodów łowieckich na terenie Wielkopolski i wyłączenia z niej całego administracyjnego obszaru Miasta Poznania.

Niniejszy wniosek KDO środowisko jest podyktowany przede wszystkim względami bezpieczeństwa mieszkańców naszego Miasta.

Za zgodność z procedurą
Wiesław Rygielski
Przewodniczący KDO środowisko
 


 ***
Stanowisko (październik/2019)

 Organizacji skupionych w Komisji Dialogu Obywatelskiego

przy Wydziale Kształtowania i Ochrony Środowiska

Urzędu Miasta Poznania

z dnia 20 listopada 2019 r.



w sprawie: zagospodarowania stadionu im. E. Szyca w Poznaniu





W związku z wypowiedziami polityków miejskich oraz prezydenta Poznania i marszałka województwa w sprawie planów zabudowy kubaturowej terenu stadionu im. E. Szyca obiektami filharmonii, które kompletnie ignorują wolę mieszkańców (wyrażoną w konsultacjach społecznych w 2012 r. w formie zbliżonej do sondażu deliberatywnego), organizacje pozarządowe przyrodników i społeczników skupione w Komisji Dialogu Obywatelskiego ds. środowiska przy Wydziale Kształtowania i Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego w Poznaniu stoją na stanowisku, że jeśli budynek filharmonii uznaje się za potrzebny, to jego budowa nie powinna się odbyć kosztem niezwykłej enklawy zieleni w samym centrum miasta.
 Ponadto organizacje uważają, że zniszczenie tego terenu - zamiast doprowadzenia tego terenu miejskiego do stanu czystości i bezpiecznego użytkowania przez mieszkańców - jest dramatycznie złym pomysłem także w perspektywie katastrofy klimatycznej i potęgowania się smogu (w 2018 r. smog był największy od wielu lat, przez 54 dni w roku przekroczone były dobowe normy emisji pyłów PM10, normy stężenia benzo(a)pirenów ponad 140% przekroczyły normy roczne). Skupisko zieleni w centrum Miasta to nic innego jak profilaktyka zdrowotna mieszkańców.
Organizacje uważają, że z uwagi na bezsprzeczne walory przyrodnicze teren stadionu Szyca powinien pozostać terenem zieleni miejskiej.

Za zgodność z procedurą
Wiesław Rygielski
Przewodniczący środowiskowego KDO


Uzasadnienie


Na obszarze po byłym stadionie imienia Edmunda Szyca w Poznaniu w niedalekiej przeszłości firma deweloperska chciała zbudować osiedle mieszkaniowe. Zdecydowanie przeciwni temu byli społecznicy działający w stowarzyszeniu My Poznaniacy oraz mieszkańcy dzielnicy Wilda jak i miasta Poznania. Jednoznacznie mówią o tym wyniki konsultacji społecznych w sprawie przyszłego zagospodarowania terenu stadionu im. Szyca w Poznaniu jakie odbyły się w maju 2012 roku. Konsultacje te miały charakter sondażu deliberatywnego – przeprowadzono je z zastosowaniem narzędzi badań społecznych. Wpierw przepytano reprezentatywną grupę 250 mieszkańców Wildy i 550 mieszkańców Poznania na temat tego jaką przyszłość widzą dla tego miejsca. Wśród obu tych grup po około 40% głosów otrzymały wizje parku jak i dużego obiektu sportowo-rekreacyjnego w tym miejscu. Następnie różni interesariusze, w tym ówczesny prezydent miasta Ryszard Grobelny, przedstawiciele rad osiedli Wilda i Stare Miasto, dewelopera – właściciela terenu, Stowarzyszenia My-Poznaniacy, Stowarzyszenia Kupców Poznańskich przedstawili różne wizje zagospodarowania tego miejsca. Po tym wieloaspektowymu uświadomieniu ludzi, przeprowadzono kolejne głosowanie. Wizja parku w tym miejscu zdecydowanie już zwyciężyła: otrzymawszy 76% głosów wśród mieszkańców miasta, i 81% głosów wśród mieszkańców Wildy.

Z tego też powodu – by zrealizować postulaty mieszkańców - za kwotę 10 mln zł miasto odkupiło teren od właściciela. Przedstawiciele miasta (m.in. wiceprezydent B. Guss, Ł. Mikuła) zapewniali na łamach mediów, że wyznaczą ramy i przeprowadzą konkurs urbanistyczno-architektoniczny, prezydent Jaśkowiak ponadto obiecywał konsultacje z mieszkańcami. Obecnie natomiast w wyniku propozycji Joanny Jaśkowiak koncepcja wybudowania w tym miejscu filharmonii staje się coraz bardziej poważnie traktowana, a koncepcja stworzenia tutaj parku zdaje się obecnie bez szczególnego uzasadnienia i przy braku konsultacji ze społeczeństwem przegrywać na jej rzecz. Jest to nie do przyjęcia z naszej strony jak i z ze strony większości mieszkańców miasta.

By poznać walory tego miejsca dnia 29 sierpnia 2019 odbyła się wizja terenowa z udziałem społeczników i przyrodników, a także pojedynczych przedstawicieli miejskich urzędów. Następnego dnia odbyła się specjalna sesja Komisji Dialogu Obywatelskiego ds. ochrony środowiska poświęcona temu tematowi. Zaproszenie na oba wydarzenia zostało wystosowane do szeregu poznańskich urzędników wysokiego szczebla, które jednak nie znalazły czasu by przybyć ani nie poinformowały Komisji ds. ochrony środowiska o powodzie swojej nieobecności, w tym między innymi: prezydent miasta Jacek Jaśkowiak oraz zastępcy prezydenta: Mariusz Wiśniewski, Jędrzej Solarski, Bartosz Guss, Katarzyna Kierzek-Koperska, przewodniczący Komisji Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej Konrad Zaradny. Spośród urzędników miejskich byli obecni jedynie przedstawiciele Miejskiej Pracowni Urbanistycznej, Wydziału Urbanistyki i Architektury (prawdopodobnie poinformowani o zebraniu przez wiceprezydenta B. Gussa) oraz Łukasz Mikuła, radny i przewodniczący Komisji Polityki Przestrzennej i Rewitalizacji oraz Komisji Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej. Brak prezydentów miasta na wizji terenowej i debacie poświęconej opcjom zagospodarowania przedmiotowego obszaru jako park świadczyć może o tym jak małe znaczenie dla nich ma głos społeczeństwa przy decydowaniu o przyszłości tego obszaru przyrodniczo cennego.

Obszar stadionu im. E. Szyca jest elementem klinowo - pierścieniowego systemu zieleni miasta Poznania. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego
określa ten teren jako obszar strukturalnego klina zieleni. Miejscowy plan zakłada w tym miejscu teren zabudowy – usług sportu i rekreacji w obszarze funkcjonalnego śródmieścia o powierzchni zabudowy nie większej niż 30% powierzchni działki budowlanej i powierzchni biologicznie czynnej działki budowlanej nie mniejszej niż 40%. W trakcie dyskusji padło ze strony przedstawiciela miasta, że pożądany przez mieszkańców miasta park w tym miejscu jest zgodny z miejscowym planem.

Przyrodnicy, którzy w 2019 roku wykonali wstępne inwentaryzacje tego terenu stwierdzili, że jest on siedliskiem dla kilku grup taksonomicznych zwierząt, spośród których większość jest prawnie chroniona. Zaobserwowano przynajmniej 25 gatunków ptaków (w przypadku wykonywania badań w sezonie lęgowym może to być siedlisko lęgowe lub żerowiskowe nawet 67 gatunków ptaków).  Są to gatunki związane z obszarami zadrzewień. Kluczowa dla ich występowania jest obecność dużych obszarów spontanicznej roślinności: żywych i martwych drzew, krzewów, roślin zielnych oraz liści wraz z różnorodnością siedlisk jakie one oferują, a gdzie ptaki znajdują schronienie, miejsce zdobywania pokarmu i odbywania lęgów. Stadion to żerowisko przynajmniej czterech gatunków nietoperzy. Wszystkie gatunki ptaków i nietoperzy są chronione prawem. Z zakresu entomofauny stwierdzono 16 gatunków mrówek (w tym 2 gatunki z czerwonej listy gatunków zagrożonych i 2 gatunki chronione), 6 gatunków trzmieli (wszystkie są chronione), które w dużej ilości żerowały na kwitnących kwiatach, 13 gatunków motyli dziennych, 2 gatunki ważek. Źródłem pokarmu dla owadów są nektar i pyłek pochodzący z licznie kwitnących na byłej murawie kwiatów. Owady rozmnażają się wśród roślinności, w glebie lub pod elementami żelbetowymi i murowymi (którymi są przykładowo tysiące słupków po ławkach na trybunie). Obecność zarówno miejsc żerowania jak i rozmnażania się w jednym miejscu jest rzadkością na terenie miasta i stąd wynika znaczna liczebność i różnorodność gatunkowa owadów na stadionie Szyca. Praca przyrodników udowadnia, że obszar ten jest cenny dla zwierząt. Warto go zachować także jako miejsce odkrywania przyrody w centrum dużego miasta przez ludzi.

Na terenie płyty stadionu wytworzyło się wielogatunkowe siedlisko, które mimo charakteru synantropijnego stanowi miejsce bytowania dla wielu gatunków owadów, ptaków (np. miejsce żerowania jerzyków spełniających tak ważną rolę w środowisku miejskim) i ssaków. Płyta stadionu to samorzutnie wytworzona łąka miejska, które są coraz bardziej popularyzowane w miastach jako przestrzenie zachowujące bioróżnorodność, zwiększające małą retencję, stanowiące siedlisko dla owadów zapylających oraz tanie w utrzymaniu.

Stadion Szyca w obecnej postaci jest miejscem, które jest unikatowe i niezwykle cenne także na mieszkańców. Drzewa rosnące na koronie tworzą efektywną barierę akustyczną i wizualną, tworząc przestrzeń o zdrowym klimacie akustycznym, umożliwiającą konieczny dla zdrowia psychicznego i dobrego rozwoju kontakt z przyrodą. Współczesne miasta stawiają na zachowanie i powiększanie terenów zieleni miejskiej widząc w tym remedium na zwiększające się problemy zdrowotne mieszkańców oraz mające wpływ na jakość życia. Zgodnie z badaniami Światowej Organizacji Zdrowia, do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą diagnozowaną na świecie. Kontakt z przyrodą w postaci różnych działań terapeutycznych (hortiterapia, dendroterapia, ornitoterapia) jest zaś jednym z najbardziej efektywnych sposobów przeciwdziałających depresji i wspomagających jej leczenie.

Stadion Szyca jest miejscem, który należy zachować jako teren zieleni ogólnodostępnej z wprowadzeniem tu strefy ostoi przyrody, na wzór Warszawy. W strefach takich naturalna przyroda ma dominujące nad innymi znaczenie. Takie rozwiązania są stosowane we współczesnych miastach dostosowujących się do zmian klimatu poprzez m.in zwiększenie bioróżnorodności, retencji wód opadowych, powierzchni wpływającej korzystnie na klimat miasta (przeciwdziałanie wyspie ciepła), powierzchni biologicznie czynnej itp.

Stworzenie analogicznej struktury przyrodniczej byłoby horrendalnie drogie, a nawet przy poniesieniu takich kosztów funkcjonalność takiego miejsca byłaby nie porównywalna, gdyż odsunięta w czasie zanim drzewa by urosły. Funkcja spontanicznych zakrzewień i zadrzewień jest trudna do odtworzenia w sposób sztuczny, gdyż na stadionie zaszła w ciągu kilku dziesięcioleci naturalna sukcesja, której nie odtwarza się współcześnie przy okazji nowych założeń ogrodowych, lecz jedynie wprowadza zieleń urządzoną bez wartości przyrodniczej.

Pod koniec czerwca b.r. w ramach Generator Malta/Malta Festiwal Poznań odbyło się wydarzenie, którego celem było zwrócenie uwagi na niezwykłe walory tego miejsca nazywanego nieużytkiem. Podczas niego została obliczona szacunkowa suma emisji gazów cieplarnianych wywołanych bezpośrednio lub pośrednio, jaka powstanie w wyniku zniszczenia terenu przyrodniczego jakim jest stadion im. Szyca. Podsumowaniem działań artystycznych była merytoryczna dyskusja na temat miejsca przyrody w mieście z zaproszonymi gośćmi, w której wzięło udział około 50 osób. W jej trakcie padły ważne stwierdzenia, które warto powtórzyć, gdyż mogą dać do myślenia urzędnikom, którzy uważają, że mogą samemu wbrew głosowi społecznemu decydować o losie tego miejsca, m.in:

- „To jest nasza odpowiedzialność i nasza rola by mówić, że potrzeba terenów niezagospodarowanych i by o nie walczyć.”
- „Zostawienie samosiejek nikomu nie przynosi zysku. Wycinka i nasadzenia kompensacyjne generują koszty i zyski. Zarabiają na tym firmy (...).”
- „Czemu głos ludzi, którzy chcą żeby wszystko było urządzone jest ważniejszy od głosu tych, którzy nie chcą? Nie wspominając nawet o interesach istot, które nie mogą się wypowiedzieć w tej sprawie.”
- „Dla trzmieli wybrukowana ulica jest nieużytkiem.”
Podkreślamy, że w chwili obecnej stadion pokryty drzewami i krzewami stanowi obszar przyrodniczy w mieście, ważny nie tylko dla zwierząt. Bierze udział w przewietrzaniu miasta, obniża temperaturę, retencjonuje wodę, pochłania gaz cieplarniany - dwutlenek węgla oraz zanieczyszczenia z atmosfery i tym samym łagodzi skalę smogu, zmniejsza efekt miejskiej wyspy ciepła, korzystnie oddziałuje na samopoczucie oraz zdrowie, łagodzi stres. Wyjątkowe w tym miejscu jest to, że stojąc na łące (dawnej płycie boiska) obserwator nie słyszy i nie widzi miasta, co jest niecodziennym przeżyciem dla każdego człowieka. Uczestnicy wizji terenowej z końca sierpnia mogli tego osobiście doświadczyć i nadal polecamy wybrać się w to miejsce. Z kolei chodząc wśród drzew po koronie stadionu panorama miasta na ogół jest także zasłonięta przez drzewa jednak w kilku miejscach widzimy budynki i ulice.
Przypominamy o istnieniu poznańskiego Programu adaptacji do zmian klimatycznych, który m.in. wnosi o ograniczanie powstawania lokalnych wysp ciepła na zabudowywanych i betonowanych powierzchniach. Zamiana około 6 ha pokrytego naturalną zielenią w tym wysoką obszaru byłego stadionu na obiekty sportowe lub kulturalne, bez wątpienia przyczyni się do zwiększenia efektu miejskiej wyspy ciepła, i stanowić będzie kolejny krok w negatywnym wpływie miasta na kryzys klimatyczny. Zachowanie przedmiotowego terenu jako park jest także zgodne z programem małej retencji wody w mieście. Wobec nieustannie przekraczanych norm zanieczyszczenia powietrza należy uczynić wszystko by kolejne budowle nie były lokowane kosztem likwidowanej zieleni miejskiej w śródmieściu, która filtruje powietrze z zanieczyszczeń, lecz w innych już pozbawionych wartości przyrodniczej i klimatycznej miejscach.
Proponujemy by teren byłego stadionu im. E. Szyca zachować jako ostoję przyrody w mieście - jako siedlisko roślin i zwierząt, z jednoczesną możliwością odkrywania ich przez mieszkańców miasta. W odróżnieniu od parków miejskich - dzikość byłaby tu pozostawiona, a nie usuwana. W tym celu należy zachować naturalnie rosnące drzewa i krzewy rosnące na koronie stadionu. Ludzka ingerencja powinna ograniczyć się do usunięcia ewentualnych śmieci z tego terenu. Roślinność zielną na płycie dawnego boiska należałoby ocalić jako siedlisko owadów, a dla ludzi udostępnić poprzez wybudowanie drewnianych pomostów uniesionych na kilkanaście centymetrów ponad łąkę. W ten sposób zachowana zostanie kolorowa łąka i bogate siedlisko owadów, a ludzie będą mieć możliwość ich odkrywania, poznawania i cieszenia się nimi. Wpuszczenie ludzi na łąkę, wraz ze zwykle powiązanym z tym żądaniem umożlienia biegania, spuszczania psów, grillowania i tym podobnych aktywności, nieuchronnie skończyłoby się degradacją walorów przyrodniczych tego terenu, tak jak to miało miejsce w innych przypadkach. Druga ścieżka spacerowa mogłaby przebiegać tak jak obecnie po koronie stadionu wśród drzew i krzewów, pozwalając odkrywać zarówno przyrodę jak i widok miasta ponad i pomiędzy drzewami.
Rozwiązanie proponowane przez nas – naturalny park o oryginalnym owalnym kształcie na podwyższeniu byłej korony stadionu dookoła łąki pełnej kwiatów i owadów - jest najlepszym rozwiązaniem z punktu widzenia ochrony przyrody i klimatu na terenie miasta. Jest to jednocześnie zgodne z wolą mieszkańców miasta, a przy tym jest wielokrotnie tańsza forma zagospodarowania niż budowanie w tym miejscu obiektu sportowego lub muzycznego. Na świecie dokonuje się rewitalizacji terenów niegdyś zielonych, a obecnie zniszczonych przed nadmierną ingerencję człowieka, także w miastach. Tutaj renaturalizacja dokonała się sama i jest to szczególna wartość w samym środku miasta.
            Przypominamy, że wyniki sondażu deliberatywnego nadal zobowiązują urzędników miasta w tym wybranego przez mieszkańców miasta Prezydenta Jacka Jaśkowiaka jak i podległe mu jednostki, w tym Miejską Pracownię Urbanistyczną i Wydział Urbanistyki i Architektury, do respektowania woli mieszkańców. Prezydent miasta jest zobowiązany realizować nie własne wizje lub wizje niektórych członków swojej partii, lecz wolę mieszkańców miasta.
Organizacje wchodzące w skład Komisji Dialogu Obywatelskiego przy Wydziale Kształtowania i Ochrony Środowiska UM w Poznaniu reprezentujące zarówno środowisko miejskich przyrodników, ekologów jak i społeczników, rad osiedli i ruchów miejskich wyrażają chęć uczestnictwa w dyskusji o tym miejscu, w tym współtworzenia ram dla konkursu urbanistyczno – architektonicznego oraz uczestniczenia w ocenie prac konkursowych.

Komisja Dialogu Obywatelskiego ds. ochrony środowiska - Wiesław Rygielski, przewodniczący
Klub Przyrodników Koło Poznańskie – Tomasz Knioła, przewodniczący
Prawo do Miasta – Dorota Bonk-Hammermeister, prezes zarządu
Koalicja ZaZieleń Poznań – Agnieszka Malinowska, przedstawicielka. W skład Koalicji wchodzą:
Stowarzyszenie Centrum Promocji Ekorozwoju
Klub Przyrodników Koło Poznańskie
Stowarzyszenie Urbanator
Stowarzyszenie Zielony Grunwald
Stowarzyszenie Kolektyw Kąpielisko
Zielona Starołęka
Inicjatywa Lokalna Stawy Umultowskie
Kolektyw Rozbrat
Osoby fizyczne
Stowarzyszenie Krzyżanka - Piotr Sobisiak, przedstawiciel
Zielona Starołeka - Karolina Wróblewska, przedstawiciel
Społeczna Inicjatywa Lokalna Stawy Umultowskie - Boguslawa Spoz, przedstawiciel
Fundacja Strefa Zieleni - Aleksander Kołodziej, przedstawiciel
Driada – Bożena Siekańska, przedstawiciel
Stowarzyszenie My Poznaniacy – Lechosław Lerczak, przedstawiciel
Stowarzyszenie Centrum Promocji Ekorozwoju – Jakub Kotnarowski, przedstawiciel
Zarząd Osiedla Wilda - Anna Gawrysiak-Knez, przewodnicząca
Stowarzyszenie Wildecka Inicjatywa Lokalna WILdzianie - Hubert Kożuchowski, wiceprezes
Extinction Rebellion Poznań

Dr Tomasz Knioła
Klub Przyrodników Koło Poznańskie

Uwaga: w danym pliku uzasadnienia nie zamieszczono fotografii




 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz