Zabudowa
strefy ochrony ujęcia wody w Krajkowie. Czy Poznań zmierza do samozagłady?
Zagrożenie bezpieczeństwa publicznego zgłosiliśmy ponownie do Prokuratury
Okręgowej w Poznaniu. Wbrew obowiązującemu zakazowi, potwierdzonemu wyrokami
WSA w Poznaniu i Naczelnego Sądu Administracyjnego, trwają przygotowania do
zabudowy mieszkaniowej w okolicy Krajkowa. Pokłady wodonośne leżą płytko,
oddzielone od powierzchni gruntu cienką warstwą dobrze przepuszczalnych
piasków. Każde, nawet drobne zanieczyszczenie szybko przesiąka i trafia do
sieci wodociągowej aglomeracji poznańskiej.
Gmina Mosina zaskarżyła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu Rozporządzenie Dyrektora RZGW w Poznaniu z dnia 9 sierpnia 2012 roku w sprawie ustanowienia strefy ochronnej ujęcia wody w rejonie Mosina-Krajkowo dla zaopatrzenia Poznańskiego Systemu Wodociągowego. Skarga Gminy została oddalona, ta jednak wniosła skargę kasacyjną do NSA. W związku z tym zwróciliśmy się wówczas do Prokuratury Okręgowej w Poznaniu w wnioskiem o udział Prokuratura w postępowaniu NSA, bowiem zagrożenie bezpieczeństwa publicznego stawało się realne. Pismem z dnia 7 grudnia 2016 r. Prokuratura udzieliła nam odpowiedzi odmownej, uzasadniając, iż: (1) Dyrektor RZGW w Poznaniu posiada wyspecjalizowaną obsługę prawną, (2) przedmiot postępowania przed NSA nie dotyczy rozstrzygnięć niezgodnych z prawem, (3) niezależnie od negatywnej decyzji Prokuratura będzie monitorowała sprawę.
Poniekąd Prokuratura miała rację; i bez Jej udziału NSA oddalił skargę kasacyjną Gminy, w uzasadnieniu wyroku jednoznacznie wskazując na zgodność z prawem zakazu zabudowy. Co jednak z „monitorowaniem” sprawy przez Prokuraturę? Minęły dwa lata od wydania wyroku przez NSA, zakaz zabudowy w zasadzie jest przesądzony, ale niekoniecznie przestrzegany. Dlatego niedawno zwróciliśmy się ponownie do Prokuratury, wykonując obywatelski obowiązek zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa. Wnosimy też, jako organizacja ekologiczna, o przyznanie statusu pokrzywdzonego, występującego w interesie publicznym.
Rozporządzenie Dyrektora RZGW w § 2 zabrania w obrębach Krajkowo, Baranowo, Baranówko, Sowinki i Sowiniec lokalizowania nowych obiektów generujących ścieki, a także budowy sieci kanalizacyjnych. Zamieszczone fotografie, wykonane jesienią br. we wsi Baranowo koło Krajkowa, są wystarczająco wymowne.
Marek Smolarkiewicz, prezes Fundacji
***
Komisja Dialogu Obywatelskiego
przy Wydziale Kształtowania i Ochrony Środowiska
Urzędu Miasta Poznania
Poznań 31.01.2019
Urząd Gminy Mosina
Uzasadnienie stanowiska KDO
ds. środowiska w sprawie możliwego przeznaczenia pod budownictwo mieszkaniowe
terenów pośredniej ochrony ujęcia w miejscowości Krajkowo, Gmina Mosina:
Możliwa decyzja Rady Gminy Mosina o zgodzie na zabudowę pośredniej
strefy ochrony ujęcia wody w Krajkowie godzi w bezpieczeństwo Poznania w
zakresie będącym zadaniami własnymi gminy (tu: Miasta Poznania). Podstawa
prawna: Ustawa o samorządzie gminnym art. 7 ust. 1 pkt 3 - zaopatrzenie w
wodę.
Ochrony infiltracyjnych ujęć wody Poznańskiego System Wodociągowego oraz
obszarów zasobowych wód podziemnych związanych z tymi ujęciami leży w żywotnym
interesie Miasta. Degradacja terenów okalających ujęcie Dębina w XX wieku
wskazuje na potrzebę skutecznego zabezpieczenia najważniejszego dla Poznania
oraz Mosiny ujęcia Mosina. Działania prewencyjne muszą polegać na jednoznacznym
respektowaniu obowiązującego Rozporządzenia Dyrektora RZGW w Poznaniu z dnia 9
sierpnia 2012 roku w sprawie ustanowienia strefy ochronnej ujęcia wody w
rejonie Mosina-Krajkowo dla zaopatrzenia Poznańskiego Systemu Wodociągowego (D.U.
Województwa Wielkopolskiego z dnia 13 sierpnia 2012 r., poz.3556).
Koniecznością jest również umocowanie problematyki ujęcia
Mosina-Krajkowo w planach zagospodarowania przestrzennego (wojewódzkim,
metropolitalnym, planowaniu na szczeblu gminnym) poprzez wprowadzenie zapisów
tekstowych i dokumentów kartograficznych, które przyczynią się do zwiększenia
świadomości planistów, projektantów, decydentów odnośnie konieczności ochrony
nie tylko już istniejących ujęć, ale również ochrony dostępności do zasobów wód
podziemnych w obszarach perspektywicznych do lokowania rozbudowy tych ujęć.
Sprawa bezwzględnej ochrony cennych hydrogeologicznie obszarów pod
ujęcia wody pitnej jest kluczowa dla przyszłych pokoleń w granicach danej
aglomeracji i regionu Mosiny- aby nie zostały one bezpowrotnie utracone pod
natłokiem zakusów innego ich przeznaczenia, często pod wpływem chwilowej
korzyści z lokowanych tamże inwestycji. Najczęściej inwestycji, których
charakter nieodwracalnie może doprowadzić do degradacji bezcennego skarbu,
jakim jest i będzie w przyszłości sprawa dostępu do złóż wodonośnych z dobrą
jakością wód podziemnych.
Obserwowane w innych ujęciach wód pogarszanie się jakości złóż
wodonośnych (w rejonie ujęcia Dębina wzrost twardości wody, wapnia, sodu,
chlorków) wiązać się będzie rosnącymi kosztami uzdatniania wody (zużycie chemii
i procesów chemicznego uzdatniania wody). Sytuacja ta pozostawać nie będzie
zgodna z ramową dyrektywa wodną UE i zaleceniami pochodnymi, które narzucają
krajom członkowskim pobieranie wód pitnych jak najbardziej naturalnych i
czystych, aby w proces uzdatniania był jak najprostszy i polegał głównie na
procesach fizycznych a nie chemicznych
Przewodniczący KDO
Wiesław Rygielski
***
Komisja Dialogu
Obywatelskiego
przy Wydziale
Kształtowania i Ochrony Środowiska UM
Poznań
Prezydent Miasta Poznania
Jacek Jaśkowiak
Dotyczy: stanowisko
KDO przy Wydziale Kształtowania i Ochrony Środowiska UM w sprawie zagrożenia
dla ujęcia wody pitnej dla aglomeracji poznańskiej w wyniku możliwego
przeznaczenia pod budownictwo mieszkaniowe terenów pośredniej ochrony ujęcia w
miejscowości Krajkowo, Gmina Mosina
Komisja Dialogu Obywatelskiego przy Wydziale
Kształtowania i Ochrony Środowiska UM
zwraca się do
Prezydenta Miasta Poznania o podjęcie kroków prawnych zmierzających do
wyegzekwowania zakazu zabudowy strefy ochrony ujęcia wody w Krajkowie, gmina
Mosina.
Przewodniczący
Komisji Dialogu Społecznego (ds. środowiska)
Wiesław Rygielski
W Poznaniu, 11
lutego 2019r.
por.: Uchwała KDO nr 2/2019
***
Komisja Dialogu Obywatelskiego
przy WKiOŚ Urzędu Miejskiego w Poznaniu
RDOŚ Poznań
Szanowna
Pani Dyrektor,
Dziękuję za
spotkanie i twarde rozmowy. Wyszedłem z nich podbudowany – dostrzegam zmianę
trendu – finał rozmowy był … lekko optymistyczny.
Jeśli chodzi
o „Opinię” jaką wydał RDOŚ, z dnia
05.08.2019r., wysłanej do Burmistrza gminy Mosina dla przedsięwzięcia
polegającego na budowie kanalizacji sanitarnej z tłocznią ścieków w
miejscowości Krajkowo i stwierdzenie, że „nie ma potrzeby przeprowadzania oceny
oddziaływania na środowisko”, to podtrzymujemy naszą opinię - jaką przedstawiła
Pani Barbara Knol oraz niżej podpisany – że RDOŚ wydał błędną decyzję.
Pracownik
RDOŚ, który opracował przedmiotową opinię dokonał prostej interpretacji prawa
dla faktu, jakim jest projekt budowy sieci kanalizacji sanitarnej. Zupełnie
pominął zasadę przezorności, która
charakteryzuje się zwiększonym stopniem zapobiegliwości w stosunku do zasady
prewencji, o której mowa w art. 6 ust. 1 p.o.ś. (źródło zasady: art. 191 ust. 2
Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (zwanej w nim zasadą ostrożności)).
Zasada ta
prowadzi do podwyższenia poziomu wymagań prawnych z uwagi na możliwość
ograniczenia lub zakazu prowadzenia działalności mogącej spowodować szkodę w
środowisku, gdy możliwość ta nie została jeszcze naukowo dowiedziona. Warto
wspomnieć, iż zasada przezorności najczęściej odnoszona jest do działań o
nierozpoznanych skutkach, budzących liczne kontrowersje. Zasada przezorności
odnosi się zatem do takiego rodzaju działalności, którego wpływ na środowisko
nie jest jeszcze do końca ustalony i zbadany. W konsekwencji obowiązek, który z
niej wynika, powstaje wcześniej niż ten wynikający z zasady prewencji17.
Postępując zgodnie z zasadą przezorności, wszelkie wątpliwości należy rozstrzygać
na korzyść. Stąd też przedsięwzięcia cechujące się skutkami niepewnymi czy też
wątpliwymi powinny spotkać się z odmową wyrażenia na nie zgody.
Wyrazem
zasady przezorności na gruncie polskich uregulowań prawnych jest art. 6 ust. 2
p.o.ś. W myśl przywoływanej regulacji „Kto podejmuje działalność, której
negatywne oddziaływanie na środowisko nie jest jeszcze w pełni rozpoznane, jest
obowiązany, kierując się zasadą przezorności, podjąć wszelkie możliwe środki
zapobiegawcze”.
RDOŚ
doskonale wiedział jakie ekspertyzy i wnioski przedstawili naukowcy z UAM (profesorowie
Przybyłek i Górski, z Wydziału Geologii) oraz pan Ireneusz Chomicki – główny
(hydro)geolog Aquanetu – negatywne dla lokalizacji zabudowy mieszkaniowej na
terenie strefy pośredniej ochrony ujęcia wody w Krajkowie. Argumentami
naukowymi wykazali, że wrażliwość strefy ochrony ujęć wody jest różna w różnych
miejscach, ale Krajkowo jest akurat tym miejscem, gdzie ta wrażliwość jest
największa.
Uwagi RDOŚ odnośnie
uwzględnienia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dwóch warunków i
wymagań nic istotnego nie wnoszą do sprawy antropogenicznego zagrożenia ujęcia wody w Krajkowie.
Zwracam się
z wnioskiem o zmianę błędnie wydanej decyzji.
Zmiana będzie dowodem współpracy RDOŚ ze społeczeństwem, rozważenia
nowych okoliczności w sprawie, i będzie bardzo dobrze świadczyła o podejściu
RDOŚ do niezwykle ważnych zagadnień, które determinować będą dostęp mieszkańców
aglomeracji poznańskiej do wody pitnej w kolejnych dekadach, ale i w dłuższej
perspektywie czasowej. Ponadto taka reakcja RDOŚ będzie sprzyjać aglomeracji
pozostawania w zgodzie z ramową dyrektywą wodną UE i zaleceniami pochodnymi,
które narzucają krajom członkowskim pobieranie wód pitnych jak najbardziej
naturalnych i czystych, aby w proces uzdatniania był jak najprostszy i polegał
głównie na procesach fizycznych a nie chemicznych.
Przewodniczący KDO ds. środowiska
Wiesław Rygielski
***
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz